Werken we in een PLG? 13 januari 2016

Het is best mogelijk dat iemand zich afvraagt wat een PLG is. Voor anderen is het gesneden koek. In onderwijsvakbladen lees je steeds vaker over Professionele Leergemeenschappen (PLG’s) Wat is dat eigenlijk? En wat betekenen ze voor het christelijk onderwijs?

Eerste insteek

Het is belangrijk dat medewerkers van een christelijke school zich verbonden weten met de grondslag van de school, met ouders en achterban en natuurlijk met leerlingen en collega’s. Dat is niets nieuws en daarover is al veel geschreven. Waarom is het dan nodig om aandacht te geven aan het fenomeen ‘PLG’? Is het niet belangrijk te weten wat je drijft als leerkracht, medewerker of leidinggevende in een school?  Ik wil in deze weblog een lans breken voor het vormen van een echte PLG of liever een echte PCLG.

Wat is een PCLG?

Om met de deur in huis te vallen: Zou het niet geweldig zijn als elke school een echte Professionele Christelijke Leergemeenschap (PCLG) zou zijn? Een leraar schreef: “Het is motiverend, leuk en leerzaam onderliggende opvattingen over onderwijs en lesgeven te bespreken met collega’s. Vragen van anderen werken verhelderend, je wordt als het ware een spiegel voorgehouden en je gaat kritischer naar jezelf kijken. Waarom doe ik dit zo? Waarom hebben die leerlingen daar nu iets aan”? Dit citaat legitimeert een goede PLG. Maar er is meer. Waarom doe je wat op school? Omdat elke leerkracht als hij de deur van zijn of haar lokaal dichttrekt het zelf moet doen ben je geneigd af te gaan om je eigen (succes-)ervaringen maar soms voer je daarbij een eenzame strijd. Naar anderen luisteren en van anderen leren helpt. Een mooi voorbeeld in een PCLG is hoe je een dagopening met leerlingen doet. Hoe begin je? Stel je een krachtige vraag? Vertel je iets wat je raakte? Schrijven we als collega’s zelf onze dagboekstukjes? Allemaal mooie vragen, belangrijk in een PCLG, om helder te maken wat ons drijft op school.

Tenslotte

Mijn stelling is dat we als onderwijsgevenden niet vaak genoeg met elkaar in gesprek gaan over onze diepste drives waarom we  wat doen voor de klas. Natuurlijk vertellen onze leerlingen of studenten of we hen bereiken maar waarom zoeken we zelf niet (in een echte PCLG) het gesprek? En, is mijn ervaring, als we vanuit ons hart leerlingen tegemoet treden krijgen we meer dan genoeg terug om samen een PCLG te vormen.

Henk Westerink