“Geweldig! Dat vonden de ouders van onze school van ons nieuwe beleid hoogbegaafdheid. En we merken zelf ook dat het ons helpt in waar we mee bezig zijn.”
Aan het woord is Andrea ter Riet, directeur van OBS De Takkenbosse in Numansdorp.
Gewoon een fijne school, met prima resultaten. Dat is het motto van De Takkenbosse. “Op De Takkenbosse hebben we relatief veel meerbegaafde kinderen. De begeleiding van deze leerlingen is sinds een jaar of negen wel een beetje onze specialiteit. In het begin was dat nog niet makkelijk; over het algemeen is het aanbod rondom hoogbegaafdheid toch wat versnipperd.
Doorgaande leerlijn
In de nieuwsbrief van Driestar onderwijsadvies stond een stukje van Martine Blonk over structuur en doelstelling voor de begeleiding van meer- en hoogbegaafde leerlingen en hoe je daaraan kunt werken. Ik heb Martine gelijk gebeld of ze ons ook wilde helpen met alles wat we in huis hebben rondom hoogbegaafdheid. Onder begeleiding van Martine zijn we als team aan de slag gegaan met onze doelstellingen. Dat was een fijn traject: Martine geeft duidelijk aan wat de mogelijkheden zijn en daar hebben we zelf onze keuzes in gemaakt. Bij de kleuters hebben de leerkrachten vervolgens besloten de leerlijn jonge kind aan te schaffen en te implementeren. De bedoeling is dat dit in combinatie met de leerlijn ‘kader voor ontwikkeling’ een doorgaande leerlijn hoogbegaafdheid voor de hele schoolperiode van een leerling wordt.
Efficiënt
Het traject van Driestar onderwijsadvies was doelgericht, praktisch en duurde niet te lang. Het heeft ons echt gemotiveerd om gestructureerd en transparant aan de slag te gaan met hoogbegaafdheid in alle klassen. Voor onszelf is dit ook heel efficiënt. De leerlijn geeft houvast en handvatten om bezig te zijn met hogere denkvaardigheden en persoonsvaardigheden van leerlingen, om hen zo te helpen bij de volgende stap in hun ontwikkeling.
Reacties
De ouders van onze school zijn onder de indruk. Woensdagavond presenteerde ik aan hen onze nieuwe aanpak en dat leverde enthousiaste reacties op. Een aantal ouders komt binnenkort langs om zich nader te laten informeren over de leerlijn. Daar ben ik heel blij mee, want zonder signalen van onze ouders kunnen wij niet weten wat belangrijk is.
Als je als school richting zoekt voor je werken met hoogbegaafde kinderen, moet je volgens mij bij de leerlijn zijn. En persoonlijk zeg ik ook: en bij Martine!”
Voor meer informatie kun je terecht bij
Martine Blonk.