Docent is niet mediawijzer dan zijn leerling 10 november 2016

Het lectoraat Nieuwe media deed dit jaar onderzoek naar het gebruik van (sociale) media van onderwijsmedewerkers en hun leerlingen.

Op de Netwerkdag 2016 van Dutch Bible Belt deelden de onderzoekers de eerste resultaten. Het volledige rapport is hier in te zien: download onderzoeksrapport (pdf).

De mediabewustheid is gemeten door docenten en leerlingen stellingen voor te leggen over filtering, concentratie, afleiding, tijdsbesteding, multitasking en het gebruik van een apparaat (device) op zondag. Daaruit blijkt dat leerlingen bij de meeste thema’s mediabewuster zijn dan hun docenten en het onderwijsondersteunend personeel.

De kenniskring van het lectoraat noemt het opvallend dat onderwijsmedewerkers de rol van identificatiefiguur online niet lijken waar te maken. Zo zien ze filtering vooral als een beschermende maatregel voor hun leerlingen en minder voor zichzelf.

Meer dan hun leraren denken leerlingen voordat ze hun device gebruiken na over de hoeveel tijd die ze online willen besteden. Ook klikken de jongeren bepaalde programma’s eerder weg als ze geconcentreerd willen werken, dan ouderen dat doen.

Uit het onderzoek op elf reformatorische en protestants-christelijke scholen blijkt dat onderwijsmedewerkers die een autoritaire leiderschapsstijl hebben, afwijzender staan ten opzichte van het gebruik van meer digitale middelen in het onderwijs. Ook keuren zij online contacten tussen docenten en leerlingen sterk af. De consulterende en democratische leider staat milder in deze discussie.

Verder blijkt dat jongere docenten (t/m 45 jaar) meer kansen en mogelijkheden zien om nieuwe media in te zetten in het onderwijs dan hun oudere collega’s. Medewerkers in het voortgezet onderwijs zijn terughoudender is in het contact via sociale media tussen docent en leerling dan docenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Die laatsten zien het contact vaker als een kans.

Er bleek geen relatie te zijn tussen het kerkverband waarvan de onderwijsmedewerker lid is en zijn of haar visie op het gebruik van nieuwe media.

Het onderzoek wees verder uit dat er weinig verschil is in het bezit van digitale apparatuur tussen jongeren en hun onderwijsgevenden. Wel is het duidelijk dat medewerkers vooral hun laptop en pc gebruiken en jongeren vooral hun smartphone. Jongeren zijn actiever op sociale media.

Bekijk hieronder de resultaten (klikken = groot). 

media01.jpg

media02.jpg
media03.jpg
media04.jpg
media05.jpg

media06-(1).jpg
 

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.