Zo maak je een goede groepsanalyse 19 september 2017

Een nieuw schooljaar! Je hebt de groep via een warme overdracht uit handen van je collega gekregen. Maar weet je al hoe je groep er qua ontwikkeling voorstaat? Weet je waar de leemtes en uitdagingen zitten? Maak zelf met behulp van ParnasSys een analyse op groepsniveau. Een praktische handreiking.

Belangrijk is de analyse op groepsniveau te maken. Een goede analyse volgt de stappen ‘waarnemen, begrijpen, afwegen …’ De waarneming is gedaan, want de toetsen zijn door de leerlingen in juni gemaakt en de uitslagen staan in ParnasSys. Voor het ‘begrijpen’ gebruik je in eerste instantie de overzichten ‘Groepsanalyse (+trendtabel)’ en ‘Niet-methodetoetsverzamelstaat’ uit ParnasSys. Die zijn het meest geschikt voor de groepsanalyse. Klik hier voor het stappenplan om deze overzichten op te halen. Wat zie je als je deze overzichten van je groep eens rustig bestudeert?

Correcte invoer?

De vraag is: zijn alle scores op de juiste manier ingevoerd in ParnasSys? Als er adaptief getoetst wordt, vereist de invoer van de ruwe score net wat meer aandacht. ParnasSys heeft een aardige opsporingsmethode voor onjuiste invoer. Wil je weten hoe die methode eruit ziet en wat het resultaat is? Klik dan hier.

Beter begrijpen

Je wil weten of de vaardigheidsdoelen op groepsniveau gehaald zijn; deze doelen kunnen in het groepsplan staan. Let op:  je kunt het groepsdoel wel gehaald hebben, maar de scores van de individuele leerlingen kunnen flink fluctueren en je groepsgemiddeld is toch gehaald. Dan wil je meer weten: waarom is een zwakke leerling opeens zoveel gegroeid? En waarom is een sterke leerling bijna niet gegroeid in de laatste periode?
Om dit soort vragen gestructureerd te stellen kan een format (model) of bijvoorbeeld onderstaande infographic je helpen. Beide hulpmiddelen starten met de vraag ‘Is het behaalde groepsniveau conform jouw verwachtingen?’ Op zo’n vraag kan met ‘ja’ en ‘nee’ geantwoord worden. En dat zijn dan direct de twee sporen waarlangs je analyse verloopt.

>> Lees verder onder de afbeelding.

Wegen en plannen

Na deze grondige analyse op groepsniveau door jou als leerkracht kom je bij het punt van keuzes maken, ambities hebben, doelen stellen. Op welk vaardigheidsniveau wil je je groep hebben bij het volgende toetsmoment? En wat is daar voor nodig? Wat vraagt dat van jou als leerkracht? Heb je je keuzes eenmaal gemaakt en je aanpak vastgesteld, dan noteer je een en ander kort in je groepsplan. Zo krijg je een sterke focus op het te bereiken doel.

Als leerkracht weet je nu, dankzij deze analyse, hoe je groep er qua ontwikkeling voorstaat. Ook weet je welke doelen je wilt bereiken met je groep. Dat wordt een leerzaam schooljaar! Heb je hulp nodig? Neem gerust contact op met onderwijsadviseur Bert van der Mel! Je kunt hem ook mailen als je informatie wilt over het analyseformulier. In de verdiepingscursus ParnasSys en OGW op 15 februari of op 8 mei komt dit uitgebreid aan de orde.

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".