Zien! leerlingvragenlijst 1-16 vernieuwd 11 februari 2019

De leerlingvragenlijst Leer- en leefklimaat voor so/vso en groep 1-4 is vernieuwd. De stellingen zijn tekstueel gewijzigd en er zijn een aantal stellingen toegevoegd. Ook is er bij elke stelling een picto-versie ontwikkeld, speciaal voor leerlingen met een laag taalbegrip.

Aangepaste stellingen

Op basis van ervaringen in de praktijk en onderzoek zijn de stellingen tekstueel aangepast om ervoor te zorgen dat leerlingen ze nog beter kunnen begrijpen en ze optimaal aansluiten bij de doelgroep. Er zijn zoveel mogelijk makkelijke woorden gezocht en betekenisvolle, bekende situaties gebruikt. Ook is er bij de categorieën Welbevinden en Autonomie een stelling toegevoegd.

Versie met picto’s

Speciaal voor leerlingen met een laag taalbegrip zijn er bij de nieuwe versie van de vragenlijst picto’s ontwikkeld. Elke stelling wordt verduidelijkt met behulp van picto’s. Dat helpt deze groep leerlingen ook bij het invullen van een vragenlijst.

picto-s-zien.png

Afbeeldingen voor middenbouw

De leerlingvragenlijst leerjaar 1-16 is eveneens geschikt voor sbo-scholen en reguliere scholen (bijvoorbeeld groep 5) om te gebruiken met leerlingen voor wie de digitale vragenlijst nog te moeilijk is. Speciaal voor deze doelgroep zijn er nu ook afbeeldingen die passen bij hun belevingswereld. Er waren al prenten beschikbaar voor de groepen 1-4 en foto’s voor het vso.

Beschikbaar

De nieuwe versie van de vragenlijst, de picto’s, en de afbeeldingen zijn te vinden onder Informatief, onder het kopje Zien! Leerling 1-16 so/vso en 1-4. Je kunt de resultaten ook digitaal registreren.

Heb je voor dit schooljaar de vragenlijst al ingevuld, bijvoorbeeld voor de monitoring sociale veiligheid? Dan is dat geen probleem, je kunt de resultaten nog invoeren in ParnasSys en invoeren in het excelbestand dat bedoeld is voor de monitoring sociale veiligheid. Vanaf volgend schooljaar zal alleen de nieuwe versie van de vragenlijst nog beschikbaar zijn.

Meer nieuws

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw". 

    • Hermeneutiek en homiletiek bij William Perkins

      “William Perkins (1558 – 1602) staat bekend als de ‘vader’ van het Engelse puritanisme die een enorme invloed heeft op theologie en spiritualiteit in de Engelstalige wereld en in West-Europa. Zijn hermeneutiek is klassiek-calvinistisch,” vertelt prof. Baars over William Perkins.

    • Benjamin over de Master Leren en Innoveren: 'Voor een bredere impact in het onderwijs zorgen'

      Benjamin Wichers (27) is docent Duits op de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap in Apeldoorn. Daarnaast volgt hij de Master Leren en Innoveren (MLI), die op Driestar hogeschool wordt gegeven in samenwerking met de CHE en de Viaa.

    • Inschrijving post-hbo Intern begeleider geopend: 'Het gaat niet alleen om kennis, maar ook om jou'

      Ib’er zijn is een prachtig vak! Je denkt en bouwt mee aan het beleid van de school, je ondersteunt en begeleidt je collega’s in het realiseren van goed onderwijs. Zo stimuleer je het leren op je school. Meld je daarom nu aan voor de post hbo-opleiding intern begeleider.

    • Onderzoekscentrum publiceert artikel over samenwerking school en ouders

      ‘Ouders en leraren in het PO vertrouwen elkaar, maar wisselen weinig informatie uit over godsdienstige opvoeding’. Dat is een van de conclusies uit een onderzoek dat door het onderzoekscentrum werd uitgevoerd, met als eerste verantwoordelijke onze voormalige regisseur Nico Broer. Het artikel dat nu is gepubliceerd, doet er uitgebreid verslag van.