Zien! leerlingvragenlijst 1-16 vernieuwd 11 februari 2019

De leerlingvragenlijst Leer- en leefklimaat voor so/vso en groep 1-4 is vernieuwd. De stellingen zijn tekstueel gewijzigd en er zijn een aantal stellingen toegevoegd. Ook is er bij elke stelling een picto-versie ontwikkeld, speciaal voor leerlingen met een laag taalbegrip.

Aangepaste stellingen

Op basis van ervaringen in de praktijk en onderzoek zijn de stellingen tekstueel aangepast om ervoor te zorgen dat leerlingen ze nog beter kunnen begrijpen en ze optimaal aansluiten bij de doelgroep. Er zijn zoveel mogelijk makkelijke woorden gezocht en betekenisvolle, bekende situaties gebruikt. Ook is er bij de categorieën Welbevinden en Autonomie een stelling toegevoegd.

Versie met picto’s

Speciaal voor leerlingen met een laag taalbegrip zijn er bij de nieuwe versie van de vragenlijst picto’s ontwikkeld. Elke stelling wordt verduidelijkt met behulp van picto’s. Dat helpt deze groep leerlingen ook bij het invullen van een vragenlijst.

picto-s-zien.png

Afbeeldingen voor middenbouw

De leerlingvragenlijst leerjaar 1-16 is eveneens geschikt voor sbo-scholen en reguliere scholen (bijvoorbeeld groep 5) om te gebruiken met leerlingen voor wie de digitale vragenlijst nog te moeilijk is. Speciaal voor deze doelgroep zijn er nu ook afbeeldingen die passen bij hun belevingswereld. Er waren al prenten beschikbaar voor de groepen 1-4 en foto’s voor het vso.

Beschikbaar

De nieuwe versie van de vragenlijst, de picto’s, en de afbeeldingen zijn te vinden onder Informatief, onder het kopje Zien! Leerling 1-16 so/vso en 1-4. Je kunt de resultaten ook digitaal registreren.

Heb je voor dit schooljaar de vragenlijst al ingevuld, bijvoorbeeld voor de monitoring sociale veiligheid? Dan is dat geen probleem, je kunt de resultaten nog invoeren in ParnasSys en invoeren in het excelbestand dat bedoeld is voor de monitoring sociale veiligheid. Vanaf volgend schooljaar zal alleen de nieuwe versie van de vragenlijst nog beschikbaar zijn.

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".