Word jij een dyslexiespecialist 2.0? 9 juli 2019

Bram (7 jaar) gaat na de zomervakantie naar groep 4. Hij heeft veel moeite met het oppakken van het leesproces. Ook spelling is voor hem lastig. Al het hele jaar zit hij in de intensieve instructiegroep voor lezen. Wanneer is het moment om de zorg te intensiveren? Moet er bij Bram ook gedacht worden aan dyslexie en hoe verloopt dat traject dan precies?

De vragen die in deze casus gesteld worden zijn voor jou als intern begeleider of taalcoördinator vast herkenbaar. Er wordt steeds meer expertise gevraagd van scholen rondom het verminderen van lees- en spellingproblemen.

Onderwijs en dyslexiezorg

Onlangs gaf de inspectie voor onderwijs een rapport uit over de toename van het aantal dyslexieverklaringen. In dat rapport stonden verschillende belangrijke aanbevelingen. Eén daarvan is een betere implementatie van de drie zorgniveaus uit het protocol leesproblemen en dyslexie. Het continuüm van zorg is rondom dyslexiezorg op scholen een heel belangrijke leidraad. Verwacht wordt dat bij een leerkracht kennis aanwezig is en dat de dyslexiespecialist op overstijgend niveau mee kan denken. Dit vraagt een verdiepingsslag van de kennis rondom lees- en spellingonderwijs en dyslexie.

Dyslexiespecialist 2.0

In de cursus dyslexiespecialist 2.0 maak je deze verdiepingsslag. Het continuüm van zorg vormt een belangrijk uitgangspunt in onze cursus. In vijf avonden wordt je kennis verdiept en verbreed. Onderwerpen die aan bod komen zijn:
  1. Dyslexieonderzoek, diagnose en psycho-educatie
  2. Dyslexie en comorbiditeit, meertaligheid en hoogbegaafdheid
  3. Inhoud van de behandelingen en monitoring na afronding dyslexiebehandelingen
  4. Ontwikkelingsperspectief opstellen, regelgeven en ICT-hulpmiddelen
  5. Hoe coach je een (startende) leerkracht rondom dyslexie? Bespreken casuïstiek.
Als afronding van de cursus wordt een take home tentamen gemaakt, zodat je kennis up to date is.

Korting op cursus

Ben jij intern begeleider, zorgcoördinator, dyslexiecoördinator of taalcoördinator en is je interesse gewekt? In het najaar van 2019 start de cursus tot dyslexiespecialist. Na het afronden van deze cursus weet je alles rondom bovenstaande thema’s en nog meer. Informatie over de inhoud van de cursus en de data is te vinden op onze website. Na het afronden van de cursus ontvang je een certificaat en mag je jezelf dyslexiespecialist 2.0 van de school noemen.

Schrijf je in voor 6 september en krijg 50 euro korting!  
 

Meer nieuws

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw". 

    • Hermeneutiek en homiletiek bij William Perkins

      “William Perkins (1558 – 1602) staat bekend als de ‘vader’ van het Engelse puritanisme die een enorme invloed heeft op theologie en spiritualiteit in de Engelstalige wereld en in West-Europa. Zijn hermeneutiek is klassiek-calvinistisch,” vertelt prof. Baars over William Perkins.