Webinar Mag ik ook iets zeggen? - een kort verslag 15 april 2021

Tijdens het webinar georganiseerd door Samen zijn wij school (SZWS) op 25 maart jongstleden ging het om de stem van de leerling, de ouder en de leerkracht/docent. Deze Gouden Driehoek zorgt voor een toename van de ouderbetrokkenheid, autonomie bij de leerlingen en geeft leerkrachten meer inzicht in wie de leerling is.

Het werd door de sprekers duidelijk gemaakt dat het luisteren naar alle drie de partijen van belang is, maar niet altijd zo vanzelfsprekend is. Het mooie van deze bijeenkomst was de aanwezigheid van alle stemmen. Leerlingen, ouders en leerkrachten hebben zich laten horen en gaven een inkijkje hoe waardevol de Gouden Driehoek is.
 
Daisy Mertens, werkzaam in het basisonderwijs en lid van de Onderwijsraad, beet de spits af en legde vooral de nadruk op het stellen van open vragen tijdens een driehoeksgesprek. Dat blijkt niet altijd eenvoudig, ook omdat de informatie die je als leraar over een leerling hebt vaak tot beelden leidt die je (onbewust) probeert te bevestigen. Leer ‘oordeel-loos’ luisteren en spreken, was haar aanbeveling.
Haar leerling Nuhaila (12 ) vertelde dat zij heel blij is met het driehoeksgesprek waar ook haar ouders kunnen aanschuiven omdat het dan veel makkelijker is om over school in gesprek te zijn.
 
Annette Diender, onderwijsprofessional bij Samenwerking rondom Onderwijs, begeleidt scholen waar ouders en leerlingen in gesprek gaan over de schoolkeuze en de overgang van PO naar VO. Zij pleitte voor het loslaten van het vertrouwde format waarin de school vooral informatie zendt. Het inzetten van spel en andere werkvormen maakt veel positieve energie los en leidt tot intensieve gesprekken tussen de partners in de driehoek waarbij iedereen zich ook echt betrokken en uitgenodigd voelt.
 
Nancy van Riet-Bunte en Hanneke de Jong, resp. conrector en teamcoördinator havo bovenbouw Dominicus College in Nijmegen, hebben al flinke stappen gemaakt met het driehoeksgesprek. Zij vertelden hoe een proces binnen de school verloopt als je hier werk van wilt gaan maken.
De school is klein begonnen, heeft eerst in 4 havo geëxperimenteerd en is van daaruit de hele school gaan betrekken. Zij raadden aan om hier goed de tijd voor te nemen. De school kiest ook voor deze vorm omdat ze merken dat ze zó niet alleen de schoolresultaten van de leerlingen maar vooral ook hun sociaal-emotionele ontwikkeling beter kunnen volgen en ondersteunen.
Dit werd bevestigd door leerlingen Julian en Hugo (beiden 5 vwo). Zij gaven zelfs aan dat de driehoeksgesprekken wel wat langer zouden mogen duren. Volgens hen is het vooral belangrijk dat leerlingen in deze gesprekken de ruimte ervaren om te zeggen wat hen bezighoudt.
 
Lucelle Comvalius, docent op het vmbo van het Christelijk College Groevenbeek, sloot de rij. Zij benadrukte het grote belang van het samenwerken met ouders, iets dat in eerste nstantie tijd kost maar uiteindelijk alleen maar tijd oplevert. Het vraagt soms om een ‘extra stap zetten’.
Daarbij is het van belang ons te realiseren dat het voor ouders niet altijd eenvoudig is om pedagogisch partner van de school te zijn; er bestaat een coachingstraject dat hen hierin kan ondersteunen.
 
Samen zijn wij school ontwikkelde vorig jaar een Gesprekswijzer voor het driehoeksgesprek in de brugklas, ter ondersteuning en inspiratie. Deze is te downloaden via deze pagina.
Binnenkort verschijnen er ook korte filmpjes van het webinar op de site van Samen zijn wij school.
 
Wil je meer weten over het driehoeksgesprek en ouderbetrokkenheid? Op de website van SZWS kun je meer lezen of neem contact op met Alette Pouwelse of Cor John van der Beek.

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".