Veel leeskilometers maken met eBooks 26 september 2017

Om vloeiend te leren lezen, moeten kinderen ‘leeskilometers’ maken. De eerste boekjes die kinderen zelfstandig lezen, zijn eenvoudig en kennen veel herhaling. Hierdoor beleven kinderen vaak weinig  plezier aan het verhaaltje. Uit onderzoek van de Universiteit van Leiden in samenwerking Driestar educatief blijkt dat eBooks een uitkomst kunnen zijn voor dit probleem.

Voor kinderen die weinig plezier beleven aan de eerste boekjes die zij lezen, bestaat het gevaar dat zij de motivatie verliezen. Met name bij zwakke lezers kan dit een probleem zijn als zij lang moeten oefenen met verhaaltjes die inhoudelijk niet uitdagend zijn.

EBooks als uitkomst

Naar aanleiding van een onderzoek van Universiteit van Leiden blijkt dat eBooks een oplossing kunnen zijn om het lezen aantrekkelijker te maken. Bij het onderzoek profiteerden alle kinderen van het oefenen met digitale boekjes, maar vooral zwakke lezers. Oefenen met eBooks waarin de tekst oplichtte, was effectiever dan oefenen met boeken zonder oplichtende tekst. Voor het realiseren van extra leeskilometers hoeven leerkrachten geen ingewikkelde didactiek toe te passen.

Waar moet je op letten bij het kiezen van eBooks?

- Kies e-boeken waarbij de tekst oplicht. Het gaat om eBooks die naast geschreven ook gesproken tekst bevatten: synchroon met het voorlezen door een computerstem licht de geschreven tekst op. Lezen wordt ‘meelezen’ waardoor beginnende lezers met meer gemak zelfstandig boeken kunnen lezen. 

- Kies eBooks met multimedia zoals inzoomen, achtergrondmuziek en illustraties die het verhaal ondersteunen, maar die geen afleiding vormen.

- Gebruik geen eBooks met afleidende hotspots. Hotspots zijn misschien leuk om op te klikken, maar nemen de aandacht van het lezen weg en helpen niet bij het begrijpen van het verhaal.

Meer weten?

Wil je nog meer interessante informatie te weten komen die relevant is voor jou als IB’er? Ga dan naar onze pagina.

Klik hier voor de kennisclip over het onderzoek of neem contact op met de onderzoeker van de Universiteit van Leiden.

Meer nieuws