Op woensdag 20 januari kwamen ruim 70 (beroeps)opvoeders naar het symposium ‘impact van opvoedingsidealen’, georganiseerd door de kenniskring opvoedingsidealen in de praktijk in samenwerking met het Hoger Instituut Gezinswetenschappen in Brussel (Odisee).
Deelsessies
Na een korte uiteenzetting van de verschillende onderzoeken rond opvoedingsidealen van zowel reformatorische als islamitische ouders, was er keuze uit verschillende deelsessies over onder andere emoties van ouders bij de opvoeding, het leerproces van ouders en de risico’s van manipulatie bij geloofsopvoeding.
In een andere deelsessie gingen deelnemers aan de slag met creatieve manieren die gebruikt kunnen worden om samen met ouders te zoeken naar hun opvoedingsidealen. Ook was er een try-out van de cursus die de kenniskring aan het ontwikkelen is.
Hoofdlezing
De hoofdlezing ‘De beste wensen en het gewone leven’ werd aan het einde van de middag verzorgd door prof. dr. Doret de Ruyter. Zij onderstreepte het belang van opvoedingsidealen vanuit de gedachte dat een ouder het beste voor zijn kind wil. Daar zijn idealen onlosmakelijk aan verbonden. Het is daarbij wijs om goed oog te hebben voor wat het kind ook in het heden nodig heeft, naast het bezig zijn met de toekomst van het kind. Verder benadrukte zij het van belang rekening te houden met de eigenheid van het kind. In de interactie tussen ouder en kind kunnen de abstracte opvoedingsidealen concreet vorm krijgen. Doret de Ruyter illustreerde dit aan de hand van het verschil tussen Pygmalion en Michelangelo. In de Griekse mythe over Pygmalion gaat het erover dat een beeldhouwer een beeld wil maken van hetgeen hij in zijn hoofd heeft; het moet aan zijn idealen voldoen. Uiteindelijk breekt dit beeld. Michelangelo hield echter rekening met het materiaal dat hij in handen had. Hij maakte een beeld in interactie met het materiaal.
Opvoeden vereist ruimte voor het kind. Anders zullen de idealen van de ouder, nooit de idealen van het kind worden. Opvoeden is daarom een onderneming waarvan de uitkomst niet vast staat. Er is veel vertrouwen nodig in je kind, in anderen en de Ander.