Rijke teksten: een website met mogelijkheden voor het PO en VO 2 juni 2022

Op 16 mei is de website rijke teksten gelanceerd. Deze site biedt een grote diversiteit aan teksten aan voor gebruik in het onderwijs, zowel bij Nederlands als bij de andere vakken, en bij voorkeur gecombineerd.



Rijke teksten

De teksten die zorgvuldig zijn geselecteerd voor gebruik in het primair en voortgezet onderwijs (voor kinderen van 6 tot 18 jaar) hebben één ding gemeen: het taalgebruik is gevarieerd, de teksten prikkelen de nieuwsgierigheid en verbreden de kennis van de wereld. Dat betekent voor de leerlingen: niet meer van hetzelfde, maar frisse, originele teksten die gespreksstof opleveren.

Het aanbod

Er zijn verhalende teksten beschikbaar en informatieve, gedichten en artikelen. Deze zijn allemaal van meerdere labels voorzien, zoals trefwoorden, leeftijd, thema’s, tekstgenre en teksttype. Bij bijna alle beschrijvingen kun je een hoofdstuk of enkele pagina’s downloaden. De site is bijzonder gebruiksvriendelijk.

Jeugdliteratuur

Op een eenvoudige manier kunnen leerlingen op deze manier ook kennismaken met jeugdliteratuur die niet vertrouwd is, en dat geldt niet minder voor docenten. Uit onderzoek blijkt dat het met de repertoirekennis van docenten niet al te best gesteld is (Kieft, Van Steensel, Jongstra, & Van den Eijnden, 2021). En dat is ook wel te begrijpen, want de werkdruk is hoog, en bovendien is er een docententekort. Dat maakt dat voortgang van de dagelijkse schoolpraktijk de hoogste prioriteit heeft.

Aanvulling

Het loont de moeite de website eens goed te verkennen om te kijken hoe je je eigen onderwijs kunt verrijken, maar ook om ideeën op te doen voor nieuwe titels. Misschien heb je zelf een favoriet boek dat je anderen graag aanbeveelt? Dan kun je dat aan de beheerders via de website doorgeven. Als het een rijke tekst betreft, zal er zeker een hoofdstuk van het boek aan de website toegevoegd worden.

Een voorbeeld (VO)

Wie zoekt met de filters ‘Boekfragment’ en leeftijd ’12-14 jaar’ krijgt onder andere een hoofdstuk uit Het pungelhuis van Annet Huizing. Het gaat over botersmokkel over de Belgische grens. Het onderwerp is origineel en spreekt tot de verbeelding en er komen onbekende woorden in voor (commiezen, pungels, kraaienposten, wegmes). Niet alleen de woordenschat wordt verrijkt, maar ook de kennis van de wereld en het historisch bewustzijn worden versterkt.

Mogelijk kan het proeven van een enkel hoofdstuk leiden tot de aanschaf van nieuwe titels voor de bibliotheek.

> Neem een kijkje op de website.

rijke-teksten-1.png

Bronnen:
Kieft, M., Van Steensel, R., Jongstra, W., & Van den Eijnden, J. (2021). Leraren als leesbevorderaars. Zwolle: Hogeschool KPZ.
Van Koeven, E., & Smits, A. (2020). Rijke taal. Taaldidactiek voor het basisonderwijs. Amsterdam: Boom.
 

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.