Programma voor zéér rekenzwakke kleuters 20 november 2017

Zeer rekenzwakke kleuters moeten de verbindingen tussen de drie elementen van de zogenaamde triple code beheersen om te kunnen starten met rekenen in groep 3. Het programma Watc(h) kan een uitkomst zijn om zeer rekenzwakke kleuters hierin te begeleiden.  

Een getal ontstaat door onderstaande drie elementen te verbinden:

  • Een waarneembare hoeveelheid die je kunt zien, horen of voelen. Bijvoorbeeld: ●●●●●, of: ‘tik-tik-tik-tik-tik’.
  • Het bijbehorende woord symbool is in onze taal vijf.
  • Het bijbehorende cijfersymbool is in alle talen 5. 
Samen vormen deze drie manieren het getal vijf. Deze combinatie staat ook wel bekend als de triple code. Elke activiteit vindt in een bepaald deel van de hersenen plaats. De drie codes moeten elkaar daar moeiteloos vinden en begrijpen. Om zo ver te komen bij zeer rekenzwakke kleuters is een specialistische aanpak nodig.

Speciale aanpak voor zeer rekenzwakke kleuters

Kleuters die grote moeite hebben met beginnende gecijferdheid, moeten de verbindingen tussen de drie elementen van de triple code feilloos beheersen om met rekenen te kunnen starten in groep 3.
 
Die verbindingen zijn:
  1. Van hoeveelheid naar gesproken getalwoord. De bijbehorende activiteit is tellen.
  2. Van gesproken getalwoord naar hoeveelheid. Bijbehorende activiteit is leggen.
  3. Van hoeveelheid naar cijfersymbool. Activiteit: tellen.
  4. Van cijfersymbool naar hoeveelheid. Activiteit: leggen.
  5. Van getalwoord naar cijfersymbool. Activiteit: schrijven.
  6. Van cijfersymbool naar getalwoord. Activiteit: lezen.

Watc(h) als hulpmiddel voor zéér rekenzwakke kleuters

Het programma Watc(h) beschrijft allerhande activiteiten bij elk van die verbindingen. Watc(h) staat voor: Werken aan triple code (hoeveelheden). Diverse voorbereidende rekenaspecten zijn achterwege gelaten, omdat de zeer rekenzwakke kleuter de handen al vol heeft om de triple code te beheersen. Deze triple code gaat alleen uit van hoeveelheden. Om die reden wordt alleen het aspect hoeveelheden behandeld.

Wanneer kun je met Watc(h) beginnen?

Het enige wat we hierover kunnen zeggen, is dat er ervaringen zijn met kleuters in groep 2. Daar waar de adviezen van de drie geheugens zie hieronder werden opgevolgd, waren er verrassende resultaten. Werden die niet opgevolgd, dan vielen de resultaten tegen.

De drie geheugens in Watc(h)

De drie geheugens zijn in Watc(h) heel belangrijke executieve functies. Dat betekent herhalen op korte termijn, middellange termijn en lange termijn. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het werkgeheugen, het midden-termijn geheugen en het lange termijn geheugen. Met deze manier van werken, leren de kleuters om verbindingen te maken tussen de drie element van de triple code.
 
Watc(h) is verkrijgbaar bij Correcta Leerhulp
 
Wil je nog meer interessante informatie te weten komen die relevant is voor jou als ib'er. Ga dan naar onze pagina of neem contact op met de onderwijsadviseur. 
 

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.