Onderzoek naar effectiviteit dyslexiebehandeling en ouderbetrokkenheid 17 mei 2018

De leerkring Ouderbetrokkenheid van Samen in ontwikkeling (een samenwerking tussen basisscholen en de pabo van Driestar hogeschool) heeft een kleinschalig onderzoek gedaan naar het effect van ouderbetrokkenheid op de dyslexiebehandeling.

Een betere betrokkenheid van ouders lijkt te zorgen voor een positief effect. Naar aanleiding van deze uitkomst is een groter onderzoek door het onderzoekscentrum van Driestar educatief gestart.

Kinderen met ernstige enkelvoudige dyslexie worden één keer per week behandeld door een behandelaar (orthopedagoog of psycholoog) van Driestar educatief. Vanuit de behandeling krijgen kinderen huiswerk. Zij oefenen samen met hun ouders minimaal vijf dagen per week met lezen.
 
De leesresultaten na de behandeling geven een grillig beeld. Behandelaren geven aan dat de grilligheid in resultaten te maken kan hebben met het oefenen in de thuissituatie. Zij ervaren dat het vaak moeilijk is om te zorgen dat ouders doen wat van hen wordt verwacht. Ze hebben het idee dat de behandeling minder effect heeft bij kinderen waarvan de ouders weinig of de verkeerde hulp geven bij het oefenen thuis.

Betrokkenheid vergroten

Bovenstaande is aanleiding geweest om in een kleinschalig onderzoek te kijken hoe de betrokkenheid van ouders thuis op de begeleiding van het lezen verbeterd kan worden in de dyslexiebehandeling.

In dit onderzoek waren de ouders een aantal keer aanwezig bij de behandeling van het kind. De behandelaar liet elementen zien van een goede begeleiding van het kind. Ouders moesten daarna deze begeleiding zelf geven en kregen feedback van de behandelaar. Hierbij werd gebruik gemaakt van een kijkwijzer, waarin belangrijke elementen van de interactie met het kind werden genoemd, zoals de gewenste manier van reageren op fouten. Er werd gekeken naar het effect van de begeleiding op de interactie van ouder en kind en het effect op leestoetsen.

Er leek sprake te zijn van een positief effect op de leesresultaten, maar door de kleinschaligheid van het onderzoek konden er nog geen harde conclusies worden getrokken. Op basis van het lopende grootschalige onderzoek hopen we dat wel te kunnen doen.  

Eerste bevindingen waren wel aanleiding voor Driestar educatief om al extra te investeren in ouderbetrokkenheid. Dit heeft onder andere geresulteerd in de ouder- en leerkrachtcursus dyslexie.

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".