Omgaan met hechtingsproblematiek in de klas 23 januari 2020

‘Maandag komt er een nieuwe leerling in jouw klas, een pleegkind’. Het zou gaan om een meisje met hechtingsproblemen, meer informatie had meester Rob niet voordat deze leerling zou starten. Het meisje startte die maandag in zijn klas. Vanaf dag één leek het alsof ze al jaren in zijn groep hoorde: ze maakte met iedereen contact, praatte honderduit en leek zich helemaal thuis te voelen. Meester Rob begon te twijfelen; had dit meisje echt ernstige problemen? Of viel het allemaal wel mee? Wat vraagt deze leerling van meester Rob?

Bij veel pleegkinderen is er sprake van hechtingsproblematiek. Deze problemen kunnen zich op verschillende manieren uiten. Sommige kinderen hebben moeite met het aanvaarden van gedrag; andere kinderen zoeken geen troost bij verdriet of pijn. Ook liegen, moeite met vriendschappen, aantrekken en afstoten zijn signalen die wijzen op hechtingsproblemen. 

Wat zijn algemene ondersteuningsbehoeften voor elk kind met hechtingsproblemen?

  • Korte lijnen tussen school en thuis
  • Heldere dag- en lesroutines
  • Neutrale correctie (verwijzen naar de regel, geen emoties tonen)
  • Een leerkracht die rustig en kalm blijft bij heftige gevoelens
  • Voorspelbaarheid, duidelijkheid en betrouwbaarheid
Elke leerling met hechtingsproblematiek is echter anders. Maatwerk is hierin dan ook geboden. De orthopedagogen van Driestar onderwijsadvies hebben actuele kennis van hechtingsproblematiek en denken hierin graag met scholen en leerkrachten mee om de leerling te bieden wat hij nodig heeft.

Meer informatie

Voor meer informatie over ons aanbod rond hechting en trauma kun je hier kijken.

Op 13 februari start er weer een cursus hechting en trauma. Klik hier om je daarvoor aan te melden!

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.