Nieuwe versie methode Taal actief vanaf volgend schooljaar beschikbaar 15 februari 2023

Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. De reguliere versie van Taal actief 5 van uitgeverij Malmberg is nu al beschikbaar voor de groepen 4 en 5 en in cursusjaar 2023-2024 komt deze beschikbaar voor groep 6 t/m 8.

Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 zal Taal actief 5 hier en daar aangepast worden voor de christelijke en reformatorische scholen. Het platform SLRO (Stichting voor Leermiddelenontwikkeling Reformatorisch Onderwijs) is actief betrokken bij deze aanpassingen. De verwachting is dat de materialen voor groep 4 t/m 7 in september 2024 beschikbaar zijn. Het jaar daarop zal naar verwachting groep 8 volgen.

Vernieuwingen
De structuur van de Taal actief 5 is elk leerjaar hetzelfde: acht thema’s van telkens vier weken die gericht zijn op communicatiedoelen, zoals ‘ik denk’, ‘ik ontmoet’, ‘ik overleg’, ‘ik help’ e.d. De leerlijn schrijven krijgt een centrale rol.

In de nieuwe methode worden eerder aangeboden leerdoelen door leerlingen veel meer herhaald op weg naar de toets. Verder is de start in groep 4 niet meer zo pittig als in de huidige versie. Er is weer goed aandacht besteed aan plusmaterialen voor leerlingen die meer aankunnen. Alle taaldomeinen worden in de nieuwe versie 5 aangeboden. Zo maakt ook het onderdeel spelling weer deel uit van Taal actief 5.

Nieuw is dat elke spellingcategorie is gekoppeld aan de naam van een dier. Van een SBO-school die met de reguliere versie van Malmberg werkt, hebben we al gehoord hoe handig dit werkt. De bedoeling is ook dat er op termijn een leerlijn begrijpend lezen gekoppeld wordt aan Taal actief 5. Deze leerlijn zal optioneel aan de scholen worden aangeboden. Met de nieuwe methode kan compleet digitaal gewerkt worden. Als je met (werk)boeken wilt werken is dat ook nog steeds mogelijk.

Contact
Neem gerust contact op met Arie Visser als je:

  • meer informatie wilt hebben over de inhoud en opzet van versie 5 van Taal actief;
  • een keuzeproces voor een nieuwe taalmethode wilt aangaan;
  • begeleiding bij de invoering en een goed gebruik van de nieuwe methode wilt realiseren.
Voor meer informatie zie ook de website van SLRO.

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".