Nieuwe scholingen voor intern begeleiders: wat past bij jou? 26 mei 2016

Wil jij groeien in je rol als intern begeleider? Driestar educatief organiseert volgend schooljaar twee scholingen die speciaal gericht zijn op intern begeleiders: een post-hbo-opleiding en een werkplaats. Wat past bij jou?

De post-hbo-opleiding is vooral gericht op het opdoen van kennis en vaardigheden, onder andere op het gebied van ParnasSys, terwijl de werkplaats meer een coachingstraject is waarbij je persoonlijke ontwikkeling centraal staat. Lees hieronder meer over de verschillende scholingen.

Post-hbo-opleiding voor ib’ers

Tijdens de post-hbo-opleiding staan twee opdrachten centraal. Deze opdrachten zijn op te delen in persoonlijke ontwikkeling en schoolontwikkeling. Bij persoonlijke ontwikkeling is de reflectie op jouw rol als ib’er belangrijk. Je werkt aan je eigen leervragen, bijvoorbeeld rondom hgw, ogw, ouderbetrokkenheid of gedrag- en kindkenmerken. We maken daarbij veel gebruik van de mogelijkheden die ParnasSys biedt.
Tijdens verschillende bijeenkomsten oefen je jouw casussen met een acteur.  Het resultaat van de opdracht over schoolontwikkeling is een borgingsdocument waarin de  onderwijskundige afspraken rondom goed onderwijs op school beschreven staan.
Na deze opleiding kun je nog effectiever, met meer bagage en kennis, aan de slag als intern begeleider. De opleiding duurt een jaar en bestaat uit tien bijeenkomsten. Je kunt je inschrijven voor de opleiding op dinsdag of op donderdag. De bijeenkomsten zijn van 9.00 tot 16.00 uur.
Kijk hier voor meer informatie over deze opleiding.

Werkplaats voor ib’ers

Binnen jouw school wil je graag het zorgbeleid goed op de kaart te zetten. Je inzet en begeleiding zijn daarbij heel belangrijk en dat uit zich door passend gedrag. Het belangrijkste instrument hiervoor is jouw persoonlijk functioneren. Binnen de werkplaats werk je daarom aan het vergroten van kennis en vaardigheden, maar vooral aan het versterken van jouw persoonlijke kwaliteiten. Want die vormen de belangrijkste voorwaarden om jouw rol als ib’er een goede invulling te geven.
 
In de werkplaats werk je onder andere aan verdere ontwikkeling van jouw visie op de coördinatie en uitvoering van het zorgbeleid van de school en begeleiding van de leerkrachten, aan vaardigheden om  leerkrachten te coachen en aan jouw manier van leidinggeven bij leerlingbesprekingen. De werkplaats beslaat twee jaar. Zes bijeenkomsten vinden plaats in het eerste jaar en zes bijeenkomsten in het tweede jaar. Daarnaast is coaching on the job een onderdeel van het werkplaatsleren. Kijk hier voor meer informatie over de werkplaats.

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.