Als leerkracht weet je wat een leerling aan het einde van een groep moet kunnen bij rekenen, taal en spelling. Maar weet je ook welke sociaal-emotionele ontwikkeling het kind moet doormaken en hoe je hierin kunt helpen? De nieuwe handelingssuggesties binnen ZIEN!,
gebaseerd op leerlijnen, helpen je.
Sinds de voorjaarsvakantie staat er een eerste versie van de nieuwe handelingssuggesties online. Dit zijn documenten waarin een theoretische achtergrond, pedagogische interventies, aanpakken en spelen/prentenboeken worden beschreven, passend bij één van de vijf sociale vaardigheden van ZIEN!. De suggesties die gegeven worden bij aanpak zijn toe te passen binnen de reguliere lessen. Zo kan de hele dag door gewerkt worden aan sociale vaardigheden. Door daarnaast het eigen pedagogisch handelen van de leerkracht te versterken, wordt optimaal gebruik gemaakt van de onderwijstijd en -mogelijkheden. Voor elke vaardigheid zijn vijf suggesties beschikbaar: voor elke ontwikkeltaak één. Deze vijf ontwikkeltaken zijn:
- Aansluiting zoeken en houden bij een groep
- Een ander helpen
- Omgaan met ruzies en conflicten
- Samenwerken en samenspelen
- Sluiten en onderhouden van vriendschappen
De handelingssuggesties zijn te vinden onder de B-indicatie-uitspraken in het groepsprofiel, maar je kunt er ook komen door te klikken op de groepspercentages (zie afbeelding). De handelingssuggesties zullen in de komende tijd tot de zomervakantie verder uitgewerkt worden. Klik
hier voor een voorbeeld van een handelingssuggestie.
Leerlijnen met doelen
Ook nieuw zijn de leerlijnen waarop de handelingssuggesties gebaseerd zijn. Voor elke combinatie van een sociale vaardigheid met ontwikkeltaak zijn er doelen opgesteld voor verschillende ontwikkelleeftijden: jonger dan 4 jaar, 4-6, 6-8, 8-10 en 10-12 jaar. Deze doelen geven een compact overzicht van wat leerlingen op die ontwikkelingsleeftijd zouden moeten kunnen en ze geven concrete invulling aan waar jij als leerkracht aan kunt werken. Dat kan op individueel niveau, maar ook op groepsniveau. Ideaal aan deze leerlijnen is dat je er preventief mee kunt werken: je weet welk gedrag je van leerlingen van een bepaalde ontwikkelleeftijd mag vragen, en je kunt je activiteiten er zo op aanpassen dat je dit gedrag oefent. In dat geval hoef je niet te wachten tot een leerling opvalt wanneer je de ZIEN! leerkrachtobservatielijst invult, om vervolgens curatief te moeten handelen.
De doelen zijn op dezelfde plek als handelingssuggesties te vinden in ParnasSys (onder de groepspercentages boven een groepsprofiel en onder de indicatie-uitspraken op leerlingniveau). Daarnaast staat er een overzicht van alle leerlijnen onder informatief. Hier is ook de verantwoording van de doelen te vinden.