Nieuwe handelingssuggesties voor ZIEN! preventief inzetten 14 september 2017

Wist je dat je met ZIEN! nu al aan de slag kunt? De nieuwe handelingssuggesties kun je al voordat je de vragenlijst hebt ingevuld gebruiken om preventief te werken aan de sociale vaardigheden van je groep. De nieuwe suggesties zijn inmiddels beschikbaar!

De handelingssuggesties voor de sociale vaardigheden zijn vernieuwd, zodat ze nog aantrekkelijker en gebruiksvriendelijker zijn geworden. Na eerst een korte herhaling te geven van de stellingen en definities van de sociale vaardigheid en ontwikkeltaak, ligt de focus op de aanpak. Wat zijn de doelen die bij deze suggesties horen? Welke vaardigheden kun jij als leerkracht inzetten om gedrag bij de leerlingen uit te lokken? Welke materialen kun je inzetten als hulpmiddel om te werken aan sociale vaardigheden?

Doelgericht

Door als leerkracht de handelingssuggesties te gebruiken, denk je na over deze vragen en kun je als leerkracht doelgericht activiteiten inzetten in je klas die bijdragen aan het sociaal-emotioneel functioneren. Meer over de opbouw en inhoud van de handelingssuggesties lees je in dit artikel. Klik hier om een voorbeeld van een suggestie te zien.

Preventief

Al voordat je de ZIEN! leerkrachtvragenlijst hebt ingevuld, kun je de handelingssuggesties gebruiken om invloed uit te oefenen op het proces van groepsvorming. In deze eerste weken van het schooljaar wordt de groep namelijk gevormd. Door hier als leerkracht bewust mee bezig te zijn en er op in te spelen, kun je een positief klimaat creëren in je groep, waar je de rest van het jaar profijt van hebt.

Handelingssuggesties groepsvorming

Wanneer je met ZIEN! werkt, kun je handelingssuggesties gebruiken om preventief en curatief te werken aan één van de vijf sociale vaardigheden. Voor handelingssuggesties die specifiek betrekking hebben op groepsvorming, kun je ook eens kijken bij de suggesties voor Betrokkenheid en Welbevinden op groepsniveau.
Je vindt de handelingssuggesties onder de knop ‘Handelen’ op het tabblad ZIEN! in ParnasSys, of door te klikken op indicatie-uitspraken in een (groeps)profiel.

Curatief

Daarnaast zijn de handelingssuggesties curatief te gebruiken, nadat je de ZIEN! leerkrachtvragenlijst hebt ingevuld en eventueel de leerlingvragenlijsten in hebt laten vullen. Wanneer je na het analyseren van het groepsprofiel tot handelen wilt overgaan, kun je de handelingssuggesties gebruiken om te werken aan de sociale vaardigheden die de groep of individuele leerling in minder laat zien.
In de loop van dit schooljaar worden de handelingssuggesties uitgebreid met meer concrete tips. Ook herschrijven we dan de handelingssuggesties voor Betrokkenheid en Welbevinden.
 

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.