22 januari 2022

Nieuw: cursus Dyslexiespecialist 3.0

Allemaal komen we ze binnen de school wel tegen, leerlingen bij wie (mogelijk) sprake is van dyslexie. Zomaar wat vragen die dan bij je kunnen opkomen:

  • Kan ik binnen de kleutergroep al signalen opvangen van leerlingen die mogelijk dyslexie hebben?
  • Hoe signaleer ik of een leerling mogelijk dyslectisch is?
  • Hoe en wanneer komt een leerling in aanmerking voor een dyslexieonderzoek?
  • Wat zijn de vernieuwde eisen per januari 2022?
  • En als dyslexie is vastgesteld, wat moet ik dan doen?
  • Hoe ziet een dyslexiebehandeling eruit en wat wordt er van ons als school verwacht?
  • Welke sociaal- emotionele gevolgen kan dyslexie voor een leerling hebben en hoe begeleid ik die op een goede manier?

Herken je deze vragen? In de cursus Dyslexiespecialist 3.0 gaan we op al deze thema's in en krijg je handvatten aangereikt voor de begeleiding van kinderen met dyslexie. 

Voor wie?

De cursus dyslexiespecialist 3.0 is ontwikkeld voor leerkrachten, rt’ers, ib’ers en dyslexiecoaches van de (speciale-)basisschool. Kortom: voor iedereen die in zijn of haar werk regelmatig te maken krijgt met leerlingen met dyslexie en graag meer kennis wil opdoen over dit lees- en spellingprobleem. Na het volgen van deze cursus ben jij als dyslexiespecialist hét aanspreekpunt binnen je school voor alle vragen van collega’s en ouders én ben je up-to-date van de laatste wijzigingen in het dyslexieprotocol 3.0.

Wat leer je?

De cursus bestaat uit vijf online bijeenkomsten van 2 uur, waarin we met elkaar nadenken over theoretische achtergronden, praktische handvatten voor het begeleiden van dyslectische kinderen in en buiten de school en sociaal-emotionele problematiek die vaak samengaat met ernstige dyslexie, zoals bijvoorbeeld faalangst. Ook nemen we je mee in het nieuwe dyslexieprotocol 3.0, die per januari 2022 als leidraad wordt gebruikt.

Ervaringen

In de cursus is naast aandacht voor de theorie ook aandacht voor het toepassen van wat je leert in de praktijk.  De opdrachten zijn betekenisvol en praktisch, zodat je er in je werk direct wat aan hebt. Gedurende alle bijeenkomsten, maar speciaal in de laatste bijeenkomst is er ook ruimte om eigen casussen in te brengen.

Deelnemers uit eerdere cursussen zijn enthousiast:

'Nu weet ik wat ik moet doen om een onderzoekstraject naar dyslexie in gang te zetten’, ‘Het is leerzaam om anderen te spreken over hoe zij het beleid rondom dyslexie geregeld hebben’ of ‘Nu weet ik hoe ik het PI-dictee moet afnemen en analyseren’ en ‘Ik ben me ervan bewust dat ook het sociaal- emotionele stukje bij deze kinderen goed begeleid moet worden’.