Nieuw: checklist dyslexie en meertaligheid 10 oktober 2017

Als een leerling meertalig is, kunnen problemen ontstaan rondom lezen en schrijven. Voor een leerkracht is het vaak lastig om te achterhalen hoe de problemen ontstaan. Is er sprake van dyslexie of komt het door de buitenlandse achtergrond? Een nieuwe checklist kan achterhalen wat het probleem is!

Neem bijvoorbeeld Mi-Ling. Zij is een achtjarig Chinees meisje uit groep 4. Thuis wordt uitsluitend Chinees gesproken. Haar ouders spreken redelijk goed Nederlands en ook Mi-Ling pakt de Nederlandse taal goed op. Wel heeft ze regelmatig moeite met de goede samenstelling van een zin en kan ze vaak niet op een bepaald woord komen. Ouders hebben haar daarom in overleg met school aangemeld voor logopedie.

Dyslexie of problemen met de tweede taal

De school maakt zich daarnaast ook zorgen over de leesontwikkeling van Mi-Ling. Ze heeft na veel intensieve leeshulp net AVI M3 gehaald. Door dit lage leesniveau valt het onderwijs in groep 4 Mi-Ling zwaar. Bij verhaaltjes sommen haakt ze af. En ook de zinnetjes met instructie in haar taal- en rekenboek kan ze niet vloeiend lezen.
 
Steeds vaker denkt de leerkracht van Mi-Ling: Zou dit nu door haar Chinese achtergrond komen of is er mogelijk sprake van dyslexie? Maar kan dat wel? Kun je wel dyslexie vaststellen bij leerlingen die Nederlands niet als hun eerste taal hebben?

Checklist voor kinderen met een tweede taal

Met onze partners in dyslexiezorg ontwikkelden we een checklist. Met deze checklist kan de school in samenspraak met de ouders van een leerling bij wie Nederlands de tweede taal is, in kaart brengen wat precies de problemen zijn. Door de checklist te volgen, kun je als leerkracht onderzoeken of de problemen gezocht moeten worden in de richting van een leerstoornis of meer in de verwerving van een tweede taal.

>> Download hier de checklist (pdf) 

Meer informatie

Wil je meer weten over dyslexie of andere leesproblemen, neem dan een kijkje onze pagina over dyslexie.

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".