Nieuw! Verwerkingsboek voor nieuwkomers 4 juli 2019

Verhuizen naar een ander land heeft een grote impact op kinderen. Weg uit het vertrouwde naar een onbekende omgeving maakt hen kwetsbaar. Het nieuwe verwerkingsboek 'Nu woon ik hier' helpt hun veerkracht te vergroten.



Vooral als een kind het land uit moest vluchten vanwege oorlog, terreur en angst is dit erg ingrijpend voor kinderen. Van de eigen vertrouwde omgeving in een nieuwe omgeving komen, maakt een kind kwetsbaar. Tegelijk is dit ook een situatie die kansen in zich heeft. Om deze kansen optimaal te benutten, is het voor een kind belangrijk om verbondenheid te blijven ervaren met de situatie van herkomst en zich vertrouwd te gaan voelen in de nieuwe situatie. 

Nu woon ik hier

Om ouders en leerkrachten hierbij te ondersteunen is een werkboek ontworpen. Dit boekje heeft als doel om herinneringen van kinderen letterlijk een plek te geven. Wat er was, mag er zijn. Werken in dit boekje kan dienen als beschermjas. Beschermjassen zijn rituelen, voorwerpen, herinneringen, geuren, foto’s, muziek, alles wat je doet herinneren aan toen het goed, vertrouwd en veilig was. (…) Het zijn de veilige omhullingen die je helpen door een moeilijke fase te komen (Tjin A Djie en Zwaan, 2015, p. 24). Een eenvoudig voorbeeld van een beschermjas is een knuffel die een jonge kleuter de eerste periode naar school meeneemt.

Praktijk

Tegenover me zit Avrik, een achtjarige jongen uit Irak. Samen met zijn moeder is hij naar Nederland gekomen. Eenmaal hier hebben ze, voordat ze een plekje in hun huidige woonplaats kregen, in zes verschillende AZC’s gezeten. Avrik heeft moeite met zich aanpassen op school. Regelmatig scheldt hij andere kinderen uit; ook slaat hij er vaak op los... Samen met Avrik breng ik zijn leven in Irak en de aankomst in Nederland in kaart in het verwerkingsboek ‘Nu woon ik hier’.Al tekenend en pratend ontstaat er een beeld van zijn leven in Irak. Hij mist de heerlijke baklava, maar ook zijn vader waar hij zo trots op was. Tegelijk is hij blij dat hij nu in een land is waar geen oorlog is. Avrik komt steeds meer los. Hij vertelt over school. ‘School is mooi, maar soms gaat het fout’. Avrik houdt het ingevulde boek trots  tegen zijn borst gedrukt. ‘Dank u wel, mevrouw. Ik ga goed doen op school. Dan kan ik dokter worden en ook mensen help’. Petra van Nederpelt, mede-auteur verwerkingsboek.

Bestellen

Nieuwsgierig geworden? Download hier twee voorbeeldpagina's uit het verwerkingsboek. Het boek kun je voor €7,50 bestellen in onze webwinkel.

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.