Leerlijnen aan het einde van het schooljaar of bij schoolverlating 23 april 2018

Ook dit jaar zullen er weer leerlingen jullie school verlaten. Of er zijn leerlingen die, bijvoorbeeld in groep 1 en 2, met leerlijnen hebben gewerkt, maar nu overgaan naar een groep waar niet met leerlijnen wordt gewerkt. Hoe borg je belangrijke informatie? We geven je een aantal tips.

In ParnasSys kun je eenvoudig overzichten opvragen en deze meteen opslaan in de map van de leerling. Zo blijft de informatie uit de leerlijnen bijvoorbeeld beschikbaar. Is het een leerling die de school verlaat, dan is het belangrijk dat je de overzichten opvraagt voor het einde van het schooljaar (31 juli), omdat de leerling daarna uitgeschreven is.

  1. Leerlijnenprofiel leerling: vraag na het laatste evaluatiemoment het leerlijnenprofiel van de betreffende leerlingen op. Hiermee heb je een overzicht van het eindniveau van je leerling op de verschillende leerlijnen. Sla dit bestand op in de map van de leerling.
  2. Streefplan leerling: vraag na het laatste evaluatiemoment het streefplan van de betreffende leerlingen op (dit kan tegelijk met het leerlijnenprofiel leerling, door een vinkje te zetten bij ‘streefplan’ onder het kopje ‘varianten). Hiermee heb je een overzicht van welke doelen je leerlingen hebben behaald. Sla dit bestand op in de map van de leerling. 

Dossiervorming

Zeker voor VSO-leerlingen die de school verlaten, is het van belang om de juiste gegevens te bewaren. Tot en met twee jaar na uitschrijving kan de leerling een beroep doen op nazorg. Ook wil je weten of de leerling op het niveau van uitstroom is gebleven. Je kunt daarvoor volgende gegevens opslaan:
  1. Indien aanwezig én indien dit niet in een notitie is gemaakt: Transitieplan/ontwikkelingsperspectief: sla de laatste versie van het document op in de map van de leerling.
  2. Notitie ‘schoolverlating’: maak in het beheer van jullie ParnasSys-omgeving  een notitiecategorie ‘schoolverlating’ aan. Beschrijf hierin onder andere de datum van uitschrijving, naar welke organisatie de leerling uitstroomt, naar wat voor type onderwijs/dagbesteding, en of dit wel of niet overeenkomt met de uitstroombestemming waar op school naartoe is gewerkt. Deze informatie is onder andere handig als later blijkt dat de leerling niet minimaal twee jaar op het niveau van uitstroom is gebleven.
  3. Notitie ‘nazorg contact’: in deze notitiecategorie beschrijf je tot welke datum nazorg geboden wordt (tot en met twee jaar na uitschrijving), of de leerling nog werkzaam is op de plaats van de uitstroombestemming en een verslag van het contact wat er is geweest met de huidige begeleider/werkgever van de leerling. Noteer vooral aandachtspunten die genoemd worden waar je in je onderwijs beter op zou kunnen voorbereiden.
Voor een voorbeeld van een format notitiecategorie ‘schoolverlating’ en ‘nazorg’ stuur je ons een e-mail.

Nazorg

Het is mogelijk om in je ParnasSys-omgeving een groep ‘nazorg’ aan te maken waarin je de leerlingen plaatst die zijn uitgeschreven en aan wie je nazorg biedt. Je hebt de relevante informatie van al deze leerlingen heel gemakkelijk inzichtelijk en je verliest geen leerlingen uit het oog waar je nog verantwoordelijk voor bent.
Let op! Je kunt alleen een leerling in een groep plaatsen als die is ingeschreven. Na uitschrijving kun je de leerling als onbekostigd herinschrijven. Realiseer je wel heel goed dat de leerling dan wordt meegenomen bij leerlingentellingen. Bespreek intern of het voordeel opweegt tegen dit nadeel.

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".