De leerlijn Kader voor ontwikkeling, met doelen voor hoogbegaafde leerlingen, wordt enthousiast ontvangen door scholen. Deze leerlijn is beschikbaar binnen de module leerlijnen in ParnasSys. Ook de Christiaan Huygens afdeling in Dronten en Zeewolde is erg tevreden: “De leerlijn sluit naadloos aan bij onze doelgroep en ons onderwijs”.
Directrice Sabine Robertson vertelt: “Op onze Christiaan Huygens afdeling in Dronten en Zeewolde wordt voltijds hoogbegaafdheidsonderwijs gegeven. Omdat wij tegemoet willen komen aan alle onderwijsbehoeften van onze kinderen en om samen met de kinderen en ouders de persoonlijke ontwikkeling goed in beeld te hebben, zijn wij gaan werken met de leerlijnen binnen Parnassys.” Vooral de leerdoelen, met daarbij lesactiviteiten en materiaalsuggesties helpen de school verder: “Met name de leerlijn 'Kader van ontwikkeling' sluit naadloos aan bij onze doelgroep en ons onderwijs. Mede ook doordat de leerlijnen volledige aangepast kunnen worden op de specifieke wensen van de school die ermee werkt.”
Begeleiding
Om het onderwijs met behulp van de leerlijnen goed vorm te kunnen geven, wordt de school begeleid door Driestar onderwijsadvies: “Martine Blonk en Bert van der Mel van Driestar zijn onze begeleiders in het invoeringsproces. Hierin is het vooral geweldig om samen tot een eigen programma te komen, zodat invoering goed gepland kan verlopen. De adviseurs van Driestar begeleiden ons zowel inhoudelijk als in praktische zin.”
Ook het team wordt op weg geholpen door de adviseurs. Dat levert een werkzame opzet op voor concrete situaties: “Na de voorbereidende besprekingen konden we er als team mee aan de slag. Op een studiedag hebben Martine en Bert de collega's eerst geïnformeerd over het systeem en meteen daarna konden de leerkrachten zelf aan de slag. Hiermee werd de studiedag meer dan informatie opnemen. De leerlijn die als oefening ingevuld werd, was meteen functioneel voor het dagelijks werk.”
De afdeling wil goed beslagen ten ijs komen in hun aanpak: “We zijn nog niet helemaal klaar met het traject. In de tweede en laatste studiedag gaan we als team leren hoe we overzichten kunnen genereren en niveau-lesgroepen kunnen aanmaken.”
De conclusie van Sabine Robertson: “De leerlijnen in Parnassys helpen ons om de kinderen goed in beeld te hebben en hen op een zo passend mogelijke manier onderwijs te geven.”
Ook aan de slag?
Ook aan de slag met de leerlijnen, en leren hoe je gebruik maakt van de mogelijkheden zodat het aansluit bij jullie school? Neem contact op met Martine Blonk om te bespreken wat jullie nodig hebben! Bij aanschaf van minimaal één begeleidingsgesprek, ontvang je van ons de leerlijnen ‘Kader voor ontwikkeling’ mét bij elk doel lesactiviteiten en materiaalsuggesties gratis! Meer informatie over de leerlijnen vind je op onze website.