Hoe combineer je ZIEN! en leerlijnen op het zml? 16 november 2017

Ook veel zml-scholen maken gebruik van ZIEN!. Je gebruikt de observatielijst van ZIEN! dan voor de fases waarnemen, begrijpen en wegen. De handelingssuggesties gebruik je om de inhoud van een plan te formuleren. Het beschrijven van een plan kan ook via de module Leerlijnen. Hoe je dat doet, lees je hier.

Er is een leerlijnenpakket beschikbaar waarin alle doelen uit de CED-lijnen (zml) die betrekking hebben op sociaal-emotioneel functioneren opnieuw zijn geordend, namelijk per ZIEN!-dimensie. Per groep/niveau kun je zien welke doelen relevant zijn bij dit aspect van ZIEN!. Het leerlijnenpakket bevat de doelen uit de Planciusleerlijnen sociaal, emotioneel en taakontwikkeling en verschillende leerlijnen uit CED vso 2012. Er zijn doelen bij niveau Plancius 1 t/m 6, gevolgd door niveau 1-16. Sommige leerdoelen uit de CED-leerlijnen zijn opgenomen bij meerdere ZIEN!-dimensies/leerlijnen.

Meerwaarde

Het beschrijven van een plan kan via de optie ‘(groeps)plan’ op de groepskaart. Voor zml-scholen is de meerwaarde van het gecombineerd gebruiken van de module Leerlijnen hiervoor:
  • Je werkt op dezelfde manier als de plannen gemaakt worden voor de andere vakken.
  • Je maakt een plan voor de hele groep, waarbij je tegelijk de mogelijkheid hebt om per leerling de aanpak en/of evaluatie te beschrijven.
  • Je kunt het plan op groepsniveau én op leerlingniveau (zonder informatie over andere leerlingen) opvragen/printen.

Selectie

Het advies is om in de leerlijnenpakket NIET alle doelen af te vinken die de leerling beheerst. Je gebruikt het alleen om te plannen. En ook kies je alleen doelen uit de leerlijnen van de ZIEN!-aspecten die je in de fase Wegen hebt geselecteerd.
Voor alle leerlingen zijn alle doelen ‘oranje’. Als leerkracht kijk je welke doelen passen bij de groep/de leerling. Kijk tot en met welk niveau de leerling doelen beheerst. Zoek vervolgens doelen die in de zone van naaste ontwikkeling liggen.
Dit betekent dat je op de groepskaart niet naar de percentages kijkt, omdat die geen betekenis hebben. Het betekent ook dat je richting ouders en andere betrokkenen deze leerlijnen nooit opvraagt bij het overzicht ‘leerlijnenprofiel leerling’.

Aanpak

Ga je een plan maken, dan kun je in het veld ‘aanpak’ de kopjes plakken zoals ze staan beschreven in het document ‘ZIEN! en SO/VSO – aandachtspunten’, te downloaden onder Informatief op het startscherm van ZIEN! in ParnasSys.
Als leerkracht kun je in het aanpakveld voor de hele groep én voor een individuele leerling zelf doelen toevoegen door ze in te typen of te kopiëren/plakken.

Aan de slag

Wil je aan de slag met dit pakket? In dit stappenplan lees je hoe je dat zo snel mogelijk doet! Of wil je het pakket eerst eens inzien? Je kunt hier de inhouden bekijken.

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.