Hoe begeleid jij kinderen met dyslexie? 18 oktober 2018

In groep 4 zijn diverse leerlingen waarbij dyslexie een rol speelt in de familie. Juf Marloes is erg enthousiast, maar als startende leerkracht lijkt ze niet goed grip te krijgen op de signalering en begeleiding van deze kinderen.

Het onderwijs en de jeugdzorg dragen samen verantwoordelijkheid voor het voorkomen en verminderen van lees- en spellingproblemen. Voor een kleine groep leerlingen is het lees- en spellingonderwijs in de klas en intensivering van de begeleiding niet toereikend. Diagnostiek en behandeling via de jeugdzorg is dan wenselijk. Deze samenwerking met de zorg maakt dat er meer expertise van het onderwijs wordt gevraagd. Een goede signalering, observatie en begeleiding is belangrijk voor de leerling. Het continuüm van zorg is rondom dyslexiezorg op scholen een heel belangrijke leidraad.

Voortschrijdend inzicht

Steeds meer wordt verwacht dat bij leerkrachten veel kennis aanwezig is (zoals die in de huidige cursus wordt aangeboden) en dat de dyslexiespecialist op een overstijgend niveau kan meedenken op school. Door voortschrijdend inzicht naar aanleiding van de steeds nauwere samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg is het besef ontstaan dat de huidige dyslexiespecialisten cursus vraagt om een verdiepingsslag.

Dyslexiespecialist 2.0

In onze maatschappij krijgen we steeds meer te maken met dyslexie en meertaligheid als gevolg van de vluchtelingenstroom. Ook de ontwikkelingen van software rondom dyslexie gaan in razend tempo verder. Om dyslexiezorg goed te kunnen continueren, is monitoring belangrijk ook als leerlingen vanuit de wet op de jeugdzorg weer onder de verantwoordelijkheid van school vallen. Door alle ontwikkelingen merken we dat startende leerkrachten een coach nodig hebben op dyslexiegebied om zo in de basis vaardig te worden. Er is dan ook ruime gelegenheid om die coaching vaardigheden rondom dyslexie te ontwikkelen binnen de cursus. Al deze onderwerpen en meer krijgen een plekje binnen de cursus dyslexiespecialist 2.0.
In het voorjaar van 2019 start de vernieuwde cursus tot dyslexiespecialist. Na het afronden van deze cursus weet u alles rondom bovenstaande thema’s en nog meer. Informatie over de inhoud van de cursus en de data is te vinden op onze website. Na het afronden van de cursus ontvang je een certificaat en mag jij je dyslexiespecialist 2.0 van de school noemen.

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.