Het nut van de belijdenisgeschriften in het onderwijs 15 september 2017

Veel christelijke scholen vragen van hun leraren om de belijdenisgeschriften te onderschrijven. Maar de geschriften in het onderwijs onder de aandacht brengen, is in de praktijk niet altijd even makkelijk. Zijn deze eigenlijk nog wel relevant?

Begin 2017 verscheen de nieuwe uitgave Voor Anker, waarin Dr. Bram Kunz de betekenis van de Nederlandse Geloofsbelijdenis voor het onderwijs bespreekt. In De Waarheidsvriend, kerkblad van de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland, reageert Bertus van den Berkt op dit boek. 

Belijdenisgeschriften in de praktijk

Van den Berkt is directeur van Stichting Hervormde Scholen de Drieslag in Barneveld. Hij merkt op dat veel organisaties en met name de scholen in de identiteitsnotities nog wel verwijzen naar de drie Formulieren van Enigheid, maar dat deze in de dagelijkse praktijk nog nauwelijks een rol spelen.

Samen bespreken de twee mannen wat het belang van de belijdenisgeschriften anno 2017 is en hoe deze nog in in het onderwijs in de praktijk kunnen worden gebracht.

De briefwisseling tussen Dr. Bram Kunz en Bertus van den Berkt is hieronder te downloaden.

>> Download hier de briefwisseling (pdf)

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.