Help, volgend schooljaar heb ik een dyslect in mijn klas! 1 juli 2019

Naomi is afgelopen jaar afgestudeerd aan de pabo en gaat per augustus starten als leerkracht van groep 5. In de vakantie heeft ze de leerlingenlijst doorgenomen en ziet bij bijzonderheden achter Fiene ‘dyslectisch’ staan. Naomi schiet in de stress en denkt: hoe ga ik deze leerling met dyslexie het komende schooljaar goed kunnen ondersteunen?

Job staat inmiddels vijf jaar voor de klas, maar heeft de volgende situatie nog nooit meegemaakt. Bij het eerste kennismakingsgesprek met de ouders van Pepijn kreeg hij gelijk de volle laag. Of Job niet weet dat Pepijn ernstige, enkelvoudige dyslexie heeft en daarom hulpmiddelen mag gebruiken. Pepijn was huilend thuis gekomen en had gezegd dat hij alle teksten zelf moest lezen en krijgt nu al buikpijn als hij aan de komende Cito-toetsen denkt. De ouders van Pepijn vragen zich af of Job wel kennis heeft van de hulpmiddelen die kinderen met dyslexie mogen gebruiken.
 
“Help, volgend schooljaar heb ik een dyslect in mijn klas!” zeg je wellicht niet tegen je collega’s, maar kun je wel denken. In Nederland is 3 tot 5 procent van de leerlingen dyslectisch. De kans dat je 1 of meerdere leerlingen met dyslexie in de klas hebt, is dus erg groot. Maar hoe kun je een kind met dyslexie het beste ondersteunen en wat is officieel toegestaan? Kom, om daar meer over te weten te komen, naar de cursus 'Hulp in de klas bij dyslexie'.
 
De cursus is speciaal ontwikkeld voor leerkrachten, onderwijsassistenten en intern begeleiders die meer willen weten over het omgaan met kinderen met dyslexie in de klas. Deze avond zal in het teken staan van de compenserende en dispenserende interventies die ingezet mogen worden bij kinderen met dyslexie. Aan bod komt onder andere:

  • Dyslexiekaart: overzicht van compenseren en dispenserende hulpmiddelen
  • Wat mag wel / niet bij Cito-toetsen en met name Cito Begrijpend Lezen?
  • Hoe kun je in de klas met meer niveaus werken?
  • Welke ICT-hulpmiddelen zijn er voor kinderen met dyslexie?
Verder is er in de cursus veel ruimte om vragen te stellen en gaan we met een eigen casus aan de slag. Aan het einde van de avond heb je genoeg handvatten om de kinderen met dyslexie in je klas te begeleiden, zodat je niet meer hoeft te denken: help, volgend schooljaar heb ik een dyslect in mijn klas!
 
De cursusavond is (bij genoeg aanmeldingen) op maandagavond 16 september in Gouda. Ben je benieuwd geworden? Geef je hier op voor de cursusavond.

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.