De boodschap van een kleuter die slakken kapottrapt 17 april 2018

Een bomvolle congreszaal op 28 maart jl.! 200 onderwijscollega’s waren deze dag in Gouda voor het symposium Het jonge kind van Driestar onderwijsadvies en KOC Diensten. Een terugblik in woord en beeld.

Hanneke Poot, kinderfysiotherapeute, psychomotorisch remedial teacher en docente, staat met de deelnemers op boeiende, interactieve wijze stil bij de voorwaarden die voor een kind nodig zijn om te ontwikkelen. In de eerste vijf minuten staan alle deelnemers al boven op hun stoel! Zo kan iedereen ervaren dat hoe hoger je je bevindt, hoe meer spanning je ervaart. Het advies van Hanneke Poot: “Laat jonge kinderen veel op de grond spelen.”Later op de morgen kwam daar het advies van staand spelen bij: “Wees zuinig op de zand- en watertafels!” Op de grond zitten/liggen en ook het staan voorkomt overprikkeling.

Lang-zaam tem-po

Poot onderstreept het grote belang van voldoende rust en slaap voor kleuters. Ook is het belangrijk dat wel als leerkrachten en lang-zaam tem-po hanteren: geef ze tijd om te luisteren en tijd om te reageren!
 
Poot vertelt verder over de sociale en emotionele ontwikkeling van kleuters. Haar tip: laat kleuters in het leren om samen te spelen in tweetallen spelen, waarbij ze (denk aan de speeltuin-wip!) “in elkaars beweging komen”.
In het gedrag van kinderen ligt een boodschap, zegt Poot. Het is belangrijk naar het kind de emotie te noemen die je opmerkt. Daarnaast kan in het gedrag van kinderen ook imitatie liggen. Ze noemt het aansprekende voorbeeld van een kleuter die na een buitenactiviteit met slakken diverse slakken kapot trapte. Crimineel gedrag, boosheid, frustratie, onderpresteren? Nee, papa nadoen die in de eigen tuin op deze manier slakken dood maakte …

Het goede voorbeeld

Poot wijst ten slotte op het belang van het geven van het goede voorbeeld aan kinderen. “Dat maakt je baan tegelijkertijd ook pittig.” Ze steekt de aanwezigen een hart onder de riem, ook als er soms minder makkelijke momenten zijn: “Je bent professional. Blijf in je vak staan!”
 
Na de lezing zorgt een interactief moment voor mooie gesprekken. De deelnemers reageren op diverse vragen en stellingen. Na de lunch zijn er twee workshoprondes waarin vanuit diverse invalshoeken wordt stilgestaan bij de onderwijspraktijk van alledag, zoals jongensgedrag, groepsvorming, schilderen met kleuters, ICT en brein- en bewegingsontwikkeling.
 
Uit de evaluaties en ook uit contacten met deelnemers blijkt dat het symposium positief ontvangen is. Het is fijn te merken dat de dag in een behoefte voorziet! Volgend jaar hopen we het symposium weer te organiseren. We houden je op de hoogte!












Meer nieuws