Cursus dyslexiespecialist 2.0 - meld je aan! 12 november 2019

Dora (9 jaar) heeft net voor de zomervakantie een dyslexieverklaring gekregen. Ze start daarom met een vergoed behandeltraject. Jij bent intern begeleider en wil het traject zo optimaal mogelijk vormgeven. Je merkt echter dat je achtergrondinformatie mist over de inhoud van zo’n behandeltraject. Hiernaar ben je wel benieuwd, omdat je een goede samenwerking belangrijk vindt voor de ontwikkeling van Dora.

Onderwijs en dyslexie

Als intern begeleider en leerkracht voel je je verantwoordelijk om kinderen optimaal tot ontwikkeling te laten komen op lees- en spellinggebied. Er kunnen allerlei redenen waardoor de ontwikkeling echter stagneert. Als intensivering van begeleiding in de klas niet toereikend is, dan is het goed te kijken of diagnostiek en behandeling nodig zijn. Mogelijk dat er een dieper liggende oorzaak is van de achterstand en gedacht kan worden aan dyslexie. In dit stadium is het belangrijk dat samengewerkt wordt met jeugdzorg. In het goed vormgeven van dyslexiezorg op school is het continuüm van zorg een belangrijke leidraad.

Wat kun je doen als school?

In de hierboven beschreven samenwerking tussen school en jeugdzorg wordt verwacht dat veel kennis bij leerkrachten aanwezig is. De dyslexiespecialist kan daarbij op een overstijgend niveau meedenken met school. Het doorlopen van een dyslexietraject roept regelmatig vragen op bij degene die de helikopterview houdt op dyslexietrajecten. Misschien is er een stuk herkenning in de casus die hierboven beschrijven is. Het kan ook zijn dat er vragen zijn rondom de rol van co-morbiditeit, meertaligheid en dyslexie. Regelmatig lopen intern begeleiders en leerkrachten  er ook tegenaan dat ze niet goed weten wat ze moeten doen met kinderen die slim zijn en op lees- en spellinggebied een achterstand hebben. Kunnen deze leerlingen aangemeld worden voor een dyslexietraject ondanks dat ze niet aan voorwaarden voldoen?

Cursus dyslexiespecialist 2.0

Begin 2020 start de vernieuwde cursus tot dyslexiespecialist in Amersfoort en enkele weken later ook in Gouda. In deze vernieuwde cursus wordt aangesloten bij de meest actuele ontwikkelingen en wat dat van school vraagt. Na het afronden van deze cursus weet je alles rondom bovenstaande thema’s en nog meer. Informatie over de inhoud van de cursus en de data is te vinden op onze website. Meld je aan voor de cursus in Amersfoort of Gouda. Na het afronden van de cursus ontvangt je een certificaat en mag je jezelf dyslexiespecialist 2.0 van de school noemen.

Vragen? Neem contact op met W.C. (Lydia) Visser (orthopedagoog).

Meer nieuws

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw". 

    • Hermeneutiek en homiletiek bij William Perkins

      “William Perkins (1558 – 1602) staat bekend als de ‘vader’ van het Engelse puritanisme die een enorme invloed heeft op theologie en spiritualiteit in de Engelstalige wereld en in West-Europa. Zijn hermeneutiek is klassiek-calvinistisch,” vertelt prof. Baars over William Perkins.