Conferentie 'Leren in een digi(taal) tijdperk': een inspirerende middag 27 november 2018

"Hij die wil, vindt een mogelijkheid. Hij die niet wil, vindt een reden." De conferentie 'Leren in een digitaal tijdperk' van de Projectgroep Leren 2020 van afgelopen donderdag was een succes.

Neuroloog Dr. Barend van Kooten sprak deze eerste zin uit tijdens de mini-conferentie Leren in een digi(taal) tijdperk. “Leerlingen kunnen net zo goed als vroeger een uur lezen. Alleen, er komt nu steeds meer tussendoor. Ze moeten leren om maatregelen te nemen om te zorgen dat er minder tussendoor komt!”.
“Je hebt de keus om een disruptieve ontwikkeling in techniek te omarmen of kritisch te zijn. Die keuze stuurt sterk hoe je brein hiermee omgaat: Als je deze ontwikkeling omarmt kun je met je onbewuste brein nadenken hoe je er mee omgaat. Als je kritisch bent, kun je vanuit je bewuste brein niet écht meer naar de mogelijkheden kijken.

DSC01972(klein).jpg

Deze tijd vraagt om de regels van het onbewuste brein goed toe te passen, je hebt die eigenschappen hard nodig in een digitale samenleving. Die vraagt om voelen, creativiteit en vanuit waarden denken. We moeten dus leren om ons brein écht anders te gebruiken dan we tot nu toe gedaan hebben. De leerkracht blijft daarbij cruciaal. Niet wat de leraar zegt, blijft hangen, maar de begeestering die hij of zij toont. In een digitaal tijdperk wordt het kennisgedeelte minder belangrijk. Het gaat erom dat de leerkracht iemand op zijn bestemming brengt en met de leerling meeleeft. Zet daarom in de opleiding van leerkrachten in op de vorming van het onbewuste door deze ervaringen op te laten doen.

DSC01967-2-(klein).png

Een warm pleidooi om in het onderwijs kennis te koppelen aan ervaren en daardoor het onbewuste vormen. Dit sluit naadloos aan op de ontwikkeling in het onderwijs waarbij attitudevorming steeds belangrijker wordt. Al is het maar dat ‘kennis leren’ (bewust) stuit op weerstand als het gaat om mediawijsheid. Door affectief en gedragsmatig te leren én daarnaast op zoek te gaan naar de dissonant, ben je bezig met diep leren waarbij je het onbewuste gaat vormen. Inspirerend!

- Sjaak Jacobse, onderwijsadviseur.

DSC01976(klein)-(1).jpg


 

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.