Bevorderen van eigenaarschap en zelfmanagement? Wat kun je als leraar doen? 1 oktober 2020

Afgelopen maanden hebben veel leraren ervaren dat eigenaarschap en zelfmanagement voor veel leerlingen niet vanzelfsprekend is. Het lesgeven op afstand deed een groot beroep op leerlingen wat betreft hun zelfmanagement en het richting geven aan hun leerproces. Wat kun je als mentor of begeleider doen om zelfmanagement bij leerlingen/studenten te bevorderen zodat zij meer eigenaarschap over hun leertaken ontwikkelen en studie-uitstelgedrag leren hanteren?

Deze vraag staat centraal in de cursus, die is ontwikkeld in een samenwerkingsproject van Driestar Onderwijsadvies en Korthagen Opleidingen. De cursus bouwt voort op een promotieonderzoek van dr. Lennart Visser (Driestar hogeschool) naar studie-uitstelgedrag. Effectief bleek een aanpak gebaseerd op de methodiek van Krachtgericht coachen.

De essentie van de aanpak is:

  • het leren hanteren van de regie-ik en uitstel-ik;
  • het afstemmen op idealen en persoonlijke kwaliteiten;
  • de bewustwording van interne belemmeringen en het aanpakken ervan.
Door studenten/leerlingen hierin te begeleiden ontwikkelen zij eigenaarschap over hun eigen leerproces. De doelgroep bestaat uit mentoren en begeleiders in het vo, mbo, hbo en wo die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap over hun leertaken en het hanteren van studie-uitstelgedrag.

Meer informatie

Meer weten over deze cursus of inschrijven? Klik hier.
Meer lezen over deze aanpak? Dr. Lennart Visser, Prof. Dr. Fred Korthagen en Ellen Nuijten schreven samen een artikel over eigenaarschap bij leren in het hoger onderwijs. Download het artikel hier.

Meer nieuws