Aan de slag met programmeren 22 februari 2018

Besteed je al aandacht aan de 21e eeuwse vaardigheden? Daarbij hoort ook basiskennis van programmeren. Dat klinkt leuk, maar is meteen ook een uitdaging: hoe kun je daar aan werken? In de module leerlijnen in ParnasSys zijn nu twee leerlijnen beschikbaar die je daar heel concreet bij helpen.

 

Door de SLO zijn verschillende 21e eeuwse vaardigheden benoemd en uitwerkt. Eén daarvan is computational thinking. Het gaat er daarbij om dat je een probleem kunt herformuleren dat het met behulp van computertechnologie is op te lossen. Daarbij komen verschillende denkprocessen kijken.

Concrete activiteiten

De Leerlijn Programmeren in het PO is ontstaan uit een samenwerking van verschillende organisaties, waaronder Kennisnet en de SLO. Als basis is het leerplankader van de SLO gebruikt. De verschillende leerlijnen zijn uitgewerkt in doelen voor de onderbouw, middenbouw en bovenbouw. Een groot voordeel van deze leerlijn is dat er bij elk doel concrete activiteiten worden beschreven. Deze kun je voor een groot deel uitvoeren zonder gebruik te maken van ICT. Je hebt dus als leerkracht geen speciale programma’s nodig, of specifieke kennis van programmeren. Het gaat vooral om het zich eigen maken van de denkprocessen die voor programmeren nodig zijn. Wil je meer weten, kijk dan eens op de website van deze leerlijn! Je kunt de leerlijn, inclusief de activiteiten overnemen vanuit de database van de module Leerlijnen in ParnasSys.

Denken als een programmeur

Ook de CED-groep heeft een leerlijn ontwikkeld rondom programmeren: Denken als een programmeur. Ook hiervoor is het leerplankader van de SLO uitgangspunt. Zoals de naam van de leerlijn al zegt, gaat ook deze leerlijn vooral in op het zich eigen maken van denkprocessen rond programmeren. Er zijn doelen bij vijf thema’s: Patroonherkenning, Algoritme, Abstractie, Decompositie en Data en classificatie. Bij veel doelen zijn toelichtingen gegeven, die meteen een aanwijzing zijn hoe je aan dit doel zou kunnen werken. Er zijn doelen voor onderbouw, middenbouw en bovenbouw geformuleerd. Je kunt de leerlijn hier inzien.

Leerlijn (hoog)begaafdheid

Wil je meer doen op je school met de 21e eeuwse vaardigheden, bijvoorbeeld voor (hoog)begaafde leerlingen? Driestar onderwijsadvies heeft verschillende andere vaardigheden uitwerkt in een leerlijn voor (hoog)begaafde leerlingen. Je leest er meer over op de website.

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".