Signalen van dyslexie, wat nu? 28 juni 2018 Door Lydia Visser

Tim zit in groep drie en heeft moeite met lezen. Bij de herfstsignalering is al duidelijk dat het lastig is voor hem om klanken en letters te automatiseren. De juffrouw van Tim is alert en bespreekt het met de intern begeleider. Samen besluiten ze extra hulp in te zetten.

Tim krijg nu drie keer per week begeleiding met lezen. Op deze manier willen de leerkracht en de intern begeleider hem een extra zetje in de rug geven op het gebied van lezen. Ook de ouders van Tim worden hierbij betrokken.

Het jaar gaat voorbij en Tim gaat over naar groep vier. Ondanks de extra begeleiding en de ontwikkeling die Tim heeft doorgemaakt, ziet de nieuwe meester dat lezen moeilijk blijft. Ook Tim merkt dat zijn klasgenoten sneller lezen en al een paar AVI niveaus verder zijn. Wat nu?

Hoe signaleer je als leerkracht of een leerling mogelijk dyslectisch is en hoe komt een leerling in aanmerking voor een dyslexieonderzoek? En als dyslexie is vastgesteld, wat moet je als leerkracht dan doen? Hoe kun je als begeleider hier extra aandacht aan geven? Welke sociaal- emotionele gevolgen zijn er en hoe begeleid je die op een goede manier? Dat zijn de vragen die naar boven komen als je een leerling zoals Tim in jouw klas hebt. Binnen jouw school kom je immers ook leerlingen tegen bij wie (mogelijk) sprake is van dyslexie.

Cursus dyslexiespecialist

De cursus dyslexiespecialist is ontwikkeld voor leerkrachten, rt’ers, ib’ers en dyslexiecoaches van (speciale-)basisscholen. Kortom: voor iedereen die in zijn of haar werk regelmatig te maken krijgt met leerlingen met dyslexie en graag meer kennis wil opdoen over dit lees- en spellingprobleem. Na het volgen van deze cursus ben jij als dyslexiespecialist hét aanspreekpunt binnen je school voor alle vragen van collega’s en ouders.

In de cursus is naast aandacht voor de theorie ook aandacht voor het toepassen van wat je leert in de praktijk. De opdrachten zijn vooral betekenisvol en praktisch, zodat je het direct kunt inzetten binnen jouws school. Daarnaast wordt tijdens of na het afronden van de cursus een take-home tentamen gemaakt. Het doel van dit tentamen is om de actuele kennis rondom het thema dyslexie paraat te hebben.

Nieuwsgierig geworden? Meld je snel aan op de cursuspagina. Bij vragen kun je contact opnemen met de orthopedagoog.