Religiekunde: een vak apart? 6 november 2015 Door Elsbeth Visser - Vogel

Om christelijke jongeren goed voor te bereiden op werken en leven in 2032, moet er in het onderwijs meer aandacht komen voor de verschillende religies, pleit Elsbeth Visser.

Platform Onderwijs 2032 presenteerde onlangs een conceptadvies voor het onderwijs van de toekomst. Hebt u ontdekt dat men geen rol ziet voor religieonderwijs, omdat religie achterhaald zou zijn in onze ontkerkelijkte samenleving? Een groepje jonge religiewetenschappers nam hun verantwoordelijkheid en gaat tegen dit advies in, klik hier. Deze religiewetenschappers bepleiten een vaste plek voor het vak religiekunde in het voortgezet onderwijs.

Religiekunde is echt een ander vak dan het vak godsdienst, omdat godsdienst vanuit een levensbeschouwelijke visie gegeven wordt en niet vanuit een onafhankelijke, kritische blik op de rol van religie in onze wereld, aldus deze religiewetenschappers. Hoewel je je kunt afvragen of je überhaupt onafhankelijk les kunt geven, is hun advies het overdenken waard. Voor jongeren van de toekomst is kennis over godsdiensten onontbeerlijk.

Voor christelijke leerlingen is het niet anders. Christelijke jongeren groeien eveneens in deze wereld op en hebben eveneens straks een taak te vervullen in deze wereld, misschien wel op heel cruciale plekken. Hoe bereiden wij ze daarop voor? Zien wij het belang in van een vak als religiekunde, naast het vak godsdienst, zodat jongeren én geworteld worden in het christelijk geloof én kennis hebben van andere godsdiensten en met respect met andersdenkenden kunnen omgaan? Stel, stél dat christelijke leerlingen straks de enigen zijn belangrijke posten kunnen bezetten. Waarom? Ze kregen religiekunde én godsdienst.

PS: Wat vinden christelijke docenten wat leerlingen nodig hebben op weg naar 2032? Wie heeft goede ideeën en wil het adviesorgaan adviseren? Samen staan we sterk!

PPS: Zin om met academici en professionals na te denken over hoe we de jongeren van nu moeten voorbereiden op hun toekomstige rollen in de maatschappij? Kom dan naar de IAPCHE conferentie in april 2016!