ParnasSys op de ABC-eilanden 16 november 2015 Door L.G. (Leon) van Dalen

Soms heb je het voorrecht om als onderwijsadviseur naar zonnige oorden te mogen om scholen te begeleiden. Onlangs was ik op Curaçao, Bonaire en Aruba om de teams verder te helpen in het gebruik van ParnasSys. Eén ding is duidelijk: het onderwijs is er heel anders, maar ParnasSys doet z’n werk ook daar!

Waarom zijn er zelfs mensen midden in de nacht nog aan het werk in ParnasSys? Pas las ik op Facebook deze verzuchting van een aantal leraren. Ze vroegen zich af waarom we het in het onderwijs toch zo bont maken. Het past in de collectieve verontwaardiging over de ervaren werkdruk. En ja, het klopt, en ook weer niet natuurlijk. Want in onze Nederlandse nacht zijn leraren in het buitenland aan hun dagelijks werk bezig. In deze blog een blik in een andere tijdzone: ParnasSys op de ABC-eilanden. Onlangs was ik daar om trainingen te geven op de verschillende scholen  en om mensen te begeleiden in het goed onderwijskundig gebruik van ParnasSys.

Eigen karakter, organisatie en populatie

Het is boeiend om te zien hoe ParnasSys op de scholen geïmplementeerd wordt. Er zijn namelijk veel verschillen tussen de scholen. Er zijn privéscholen, scholen die aangesloten zijn bij de NOB en reguliere scholen met elk hun eigen karakter, organisatie en populatie.  Het maakt nogal uit of je leerlingen uit Nederland onderwijst die hier slechts een paar jaar verblijven met hun ouders, of dat je te maken hebt met leerlingen die opgroeien in een Papiamentstalig gezin, waarbij Nederlands de tweede taal is. Elke school heeft zijn eigen uitdaging: hoe meet je de resultaten van de leerlingen als ze gewend zijn Papiaments te spreken? Of hoe zorg je dat de leerlinggegevens zo zijn vastgelegd dat ze makkelijk op te roepen zijn als dertig tot veertig leerlingen per jaar vertrekken en er evenzoveel anderen voor in de plaats komen?

Oudste leerling

Bijzonder is dat de oudste ‘leerling’ in ParnasSys op Aruba wordt gevonden. De Stichting Verstandelijke Gehandicapten Aruba heeft namelijk ParnasSys niet alleen in gebruik voor de leerlingen van hun school, maar ook worden de plannen en verslagen van de cliënten van de dagopvang en het tehuis in ParnasSys geregistreerd. Op de Scol Dununman wordt gewerkt met aangepaste leerlijnen voor elke leerling. Dat gebeurde voorheen op papier. Elke leerling had zijn eigen leerlijnboek, waarin alle doelen stonden, die werden afgevinkt als een leerling die had behaald. In de afgelopen tijd zijn die doelen ingevoerd in de module Leerlijnen door studenten van Driestar hogeschool en zijn de leerkrachten getraind in het gebruik van de module. Zo kunnen de leerkrachten met hun eigen vertrouwde leerlijnen aan de slag in ParnasSys. Tijdens de voorbereidende training komt er een leerling binnen lopen en vraagt wat aan de leerkracht. Op de terugweg naar de deur krijg ik als trainer een high five. Dan weet je weer waarvoor je aan het werk bent!

Enkele deelnemers delen hieronder hun ervaringen.  Mooi om terug te krijgen dat de scholen in een paar dagen tijd zo kunnen groeien in het gebruik van ParnasSys!

Diana Lorier: Oplossingen voor onze specifieke situatie


“In Nederland is het makkelijk om een studiedag bij te wonen of een adviseur langs te laten komen als er vragen zijn vanuit de directie of het team. Op Curaçao is dat wat lastiger te regelen. Daarom zijn we blij dat er nu drie schoolbesturen op Curaçao met ParnasSys werken en dat Driestar onderwijsadvies twee keer per jaar naar Curaçao komt om ons verder helpen in het beter benutten van alle mogelijkheden die ParnasSys biedt. Op Curaçao is een aantal zaken anders georganiseerd. Daarom is het fijn dat we aan kunnen kaarten waar we tegen aanlopen, zodat er oplossingen bedacht kunnen worden voor onze specifieke situatie.
Prettig vind ik dat de adviseurs van Driestar onderwijsadvies niet alleen verstand hebben van ParnasSys, maar ook heel goed weten hoe het onderwijs in elkaar zit en beleidsmatig met ons mee kunnen denken.
Diana Lorier, directeur VPCO, Curaçao

Els van Homelen: Ondanks de 8000 kilometer afstand toch dichtbij

“Stichting voor Verstandelijk Gehandicapten Aruba (SVGA) is sinds een paar jaar bezig met het gebruik van ParnasSys als basis voor onze digitale leerling-/cliëntendossiers. Langzaam maar zeker leren we de vele mogelijkheden die ParnasSys biedt te gebruiken. Om ons te blijven ontwikkelen is de samenwerking met de mensen van Driestar onderwijsadvies heel belangrijk. Ondanks dat we op minstens 8000 kilometer afstand zitten voelt het contact met de medewerkers toch dichtbij. Steeds wordt er heel snel gereageerd op vragen van onze kant via e-mail en dit jaar hebben we al twee keer face-to-face kunnen vergaderen op Aruba. Dit is heel prettig om weer inspiratie en kennis op te doen, waardoor we zo veel mogelijk uit het programma kunnen halen. Op dit moment zijn we e-mailadressen van de ouders aan het verzamelen zodat we vanaf januari 2016 het ouderportaal kunnen gaan gebruiken. Verder zijn onlangs, met behulp van stagiaires van Driestar onderwijsadvies, de leerlijnen van onze ZMLK-school in ParnasSys gezet. Deze stappen dragen allemaal bij aan het verbeteren van onze diensten aan leerlingen/cliënten en hun familie. Al met al zijn we heel tevreden over de samenwerking met Driestar onderwijsadsvies!”
Els van Homelen, GZ-psycholoog SVGA, Aruba

Caroline de Jong: Aan de slag met ZIEN!

“Op Bonaire zijn we hard bezig aan de verbetering van ons onderwijs en het juist volgen en in kaart brengen van de leerlingen. Nu zijn we in Caribisch Nederland (een weleens vergeten stukje Nederland) afhankelijk van de welwillendheid van begeleiders om hierheen te komen om ons een stukje verder te helpen. Wij wilden graag met ZIEN! aan de slag, maar hadden hiervoor nog geen introductiecursus  kunnen ontvangen. Gelukkig kon Driestar onderwijsadvies ons snel helpen met onze vraag. Ontzettend fijn dat Driestar onderwijsadvies zo snel kon  helpen om onze kwaliteit te  verbeteren. Bedankt!”
Caroline de Jong, intern begeleider basisschool De Pelikaan, Bonaire

Team Schroederschool: Constructieve manier van samenwerken

"Voor ons is Driestar onderwijsadvies een prettige samenwerkingspartner gebleken bij het implementeren van ParnasSys. Aangezien wij op grote afstand van Nederland zitten is het erg belangrijk dat er goed overleg is en er goed geluisterd wordt naar onze wensen en behoeftes. Wij zijn erg tevreden over de constructieve manier van samenwerken. Er wordt meegedacht in oplossingen via Skype-gesprekken, per mail of afspraak in Nederland. Daarnaast is het voor ons fijn dat ze regelmatig langskomen om ook op Curaçao te adviseren en te trainen. Dankzij hun uitgebreide kennis en ervaring in de Cariben communiceert dit gemakkelijk."
Team van de H.J.A. Schroederschool, Curaçao