Nieuwsgesprekken in de klas: vakinhoud en christelijk geloof verbinden 6 juni 2017 Door Henk Vermeulen

Je identiteit zichtbaar maken in de les, hoe doe je dat? Henk Vermeulen schrijft over meester Martijn, die merkt dat heftige nieuwsberichten zijn leerlingen bezighouden.

Martijn geniet er elke week van. Samen met zijn leerlingen van groep zeven bespreekt hij het nieuws van de week. Ze lezen een nieuwsbericht of ze kijken een stukje van een rapportage – maar vooral: ze praten erover met elkaar. Dat zijn vaak heel fijne gesprekken, maar hij zit soms wel met de vraag: waar gaat het eigenlijk om bij dat gesprek?

Schokkende dingen

Hij merkt dat de gebeurtenissen in de wereld de kinderen bezighouden. Vooral schokkende dingen hoeft hij in de klas nauwelijks te introduceren. De meeste leerlingen vangen thuis genoeg op en in de pauze hoort hij ze erover praten. Ze weten het als zo’n intrieste foto van een vluchtelingenpeuter die op het strand is aangespoeld over de wereld gaat. Ze hebben ervan gehoord als ver weg in Noord-Korea een leider oorlogszuchtige taal uitslaat en gevaarlijke raketproeven uitvoert.

Leed besparen

Martijn merkt dat veel leerlingen die berichten nauwelijks kunnen verwerken. Hij maakt zich zorgen om een paar meisjes die zich het leed in de wereld nog meer dan de anderen lijken aan te trekken. Uit hun vragen blijkt dat hun kleine schoudertjes veel te dragen hebben. ‘Komt er nu weer een wereldoorlog, meester?’ ‘Hoe moet dat met al die vluchtelingenkinderen, meester? Ze wonen in tenten in dat kamp en het sneeuwt er!’
Martijn zou ze het liefst al dat leed besparen, maar dat kan niet. Dit is de realiteit in een wereld die door de zonde is aangetast. Hij probeert ze wel te helpen in het gesprek over het nieuws. Daarbij is zijn eerste reactie om uit te leggen, politieke systemen te bespreken, het verschil tussen soennieten en sjiieten duidelijk te maken … Sommige leerlingen vinden dat reuze interessant, maar voor die meisjes werkt het niet geruststellend.

Essenties

Een tijdje terug was er een teambijeenkomst over de identiteit van de school. De workshopleider stelde een stukje uit Essenties van christelijk leraarschap aan de orde. “Als christelijke cultuurdrager ben je in staat een relatie te leggen tussen de Bijbel, de daaruit voortgekomen christelijke geloofstraditie en het vak dat je geeft. Op deze manier wordt je alert op het gevaar van dualisme: de werkelijkheid (en dus de leerstof) mag nooit los gezien worden van God. Voor de lespraktijk betekent dit dat je zoekt naar mogelijkheden om vakinhoud en christelijk geloof te verbinden en waar nodig met elkaar te confronteren.” Toen waren ze in groepjes aan de slag gegaan om dat concreet te maken. Martijn zat in het groepje van natuuronderwijs. Heel interessant, vond hij, maar volgende keer wil hij eens verder praten over het toepassen van die ideeën in de nieuwsgesprekken.

Meer weten over hoe je 'Essenties van christelijk leraarschap' kunt toepassen in jouw eigen lespraktijk? Klik hier. Het boek kun je bestellen in onze webwinkel.