Afrika en de leerling 29 november 2016 Door Elsbeth Visser-Vogel

Hebben leerlingen jou nodig, of heb jij hén juist nodig? Onlangs hoorde ik een anekdote waaraan iedereen die met jongeren werkt zich kan spiegelen. Het verhaal speelt zich af in Afrika.

In een gebied in Afrika zijn veel zendingswerkers actief vanuit verschillende landen. Zendingswerkers, vertalers, evangelisten, docenten. Ze zijn geroepen en gegaan. Met passie en bewogenheid willen ze de mensen daar iets bijbrengen. Ze zijn ervan overtuigd dat ze van waarde zijn, dat ze iets te brengen hebben. Ze willen delen van wat zij kennen en hebben aan hen die dat missen.

Zendingswerker met de grootste waarde

Om zicht te krijgen op de ervaringen van de lokale mensen met de verschillende zendingswerkers en om te onderzoeken wat belangrijk is in het werk als zendingswerker, vroeg iemand van een zendingsorganisatie aan verschillende lokale mensen: “Aan wie hebben jullie het meest, wie is van grootste waarde?” Daar hoefden ze nooit lang over na te denken. Elke keer werd dezelfde naam genoemd. “En waarom nu juist deze persoon?” Het antwoord was duidelijk: “Hij heeft óns nodig.”      

Toon je kwetsbaarheid

Bij de meeste zendingswerkers ervaarden de mensen dat ze vooral iets bij hen kwamen brengen, iets wat zij blijkbaar nodig hadden. Maar deze werker liet zien dat hij hén nodig had. Hij toonde zijn kwetsbaarheid, wilde van hen leren en vroeg hulp. Hij had hulp nodig bij het leren van de taal, bij het leren kennen van hun gewoonten, bij het leven daar. Juist door die houding werd hij voor hen van grootste waarde.

Waarin jij je leerlingen nodig hebt

Als leraar heb jij ook een missie. Je wilt jongeren iets bijbrengen over je vak en over het leven. Misschien wil je ze iets van het leven met God laten zien. Je wilt ze graag leren wat jij al geleerd hebt. Ze hebben jou nodig! Maar ervaren zij ook dat jij hen net zo goed nodig hebt? Wil jij leren van je leerlingen, wil je iets van hen aannemen? Denk er eens over na wat het zou kunnen zijn waarin jij hen nodig hebt. Kennis van de jeugdcultuur of inzicht in hoe ze leren. Leren hoe zij omgaan met anderen. Het kan zijn dat het je inspireert hoe jongeren soms veel beter als christen in de wereld kunnen staan dan jij.

Wat zeggen jouw leerlingen over jou? Ervaren zij dat jij hén nodig hebt, in plaats van andersom? Wil je wijzer worden van hen, leren van hen, wil je ze echt leren kennen? Als ze dat van jou kunnen zeggen, zullen ze je ook serieuzer nemen in wat je hen te bieden hebt. Voordat jongeren iets van je willen aannemen, moeten ze ervaren dat jij hen net zo goed nodig hebt.