Spelenderwijs leren over WOII 1 april 2015

De Tweede Wereldoorlog was geen spelletje. Het is dan ook niet de bedoeling van het spel Memoir ’44 om de oorlog leuker te laten lijken dan het is. Het spel is uitgegeven ter gelegenheid van de 60e verjaardag van D-Day, met het doel de inspanningen en opofferingen van de mannen en vrouwen van de Tweede Wereldoorlog te herdenken. Daarnaast hoopt het spel het historisch besef van deze periode te vergroten.

De twee spelers (of teams) bootsen verschillende situaties na uit de laatste periode van de Tweede Wereldoorlog. In de spelbeschrijving worden 16 scenario’s beschreven, waaronder de landing op Omaha Beach en de Slag om Arnhem. Bij elk scenario wordt uitgelegd wat de situatie is op het moment dat de speler begint met de slag. Ook wordt verteld wat de historische uitkomst is van de gebeurtenis.
Op bevelkaarten staat wat de speler die aan de beurt is moet doen. Vechten gebeurt door middel van dobbelstenen. Wanneer de speler een eenheid heeft uitgeschakeld, ontvangt hij een medaille. Wie het eerst het aantal medailles bemachtigd heeft dat bij het scenario vereist is, wint het spel.
 
Het spel is mooi vormgegeven en bevat onder andere allerlei miniaturen. Voor liefhebbers van strategische spellen is het wellicht een nadeel dat de geluksfactor in het spel hoog is.
 
Het spel heeft verschillende prijzen gewonnen. Er is zelfs een vereniging opgericht van Memoir ’44-spelers: Memoir ’44 Brigade Nederland.
 
Is je interesse gewekt? Wil je met je klas over de Tweede Wereldoorlog gaan werken? Weet ons te vinden!
 
De mediatheek heeft ‘m>>

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.