Daag je kleuters uit 11 juni 2015

Het is bekend dat kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong sneller leren. Dat doen ze het liefst door zelf te ontdekken. Ze moeten op een praktische manier worden uitgedaagd. Ze willen experimenteren en onderzoeken en hebben behoefte aan handelend bezig zijn.

De map 'Pienter' is gemaakt voor de onderbouw, voor alle kleuters die 'meer' aankunnen. De leerkracht maakt een inschatting van wat de kleuter aankan. Er is onderscheid gemaakt in de vakken taal, rekenen, techniek, mens en maatschappij en er zijn creatieve opdrachtkaarten. Er zijn in totaal 41 opdrachtkaarten.

Het doel van de Pienter opdrachtkaarten is het gestructureerd aanbieden van lesstof die kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong uitdaagt tot creatief en handelend bezig zijn met een onderwerp of thema.
Door dit volgens vaste stappen te begeleiden, leert de kleuter na te denken over het proces en de daarbij gebruikte strategieën. De evaluatie is daarbij cruciaal!
De leerkracht heeft de rol van coach. Door de vragen te stellen die op de Pienter opdrachtkaarten staan, moet de kleuter nadenken over hoe het proces is verlopen, wat ze moeilijk vonden en hoe ze dit hebben opgelost. Deze strategie kunnen ze de volgende keer in eenzelfde situatie weer gebruiken.

De mediatheek heeft 'm>>>

Meer nieuws