Onderzoek religieuze identiteitsontwikkeling van moslimjongeren afgerond 7 mei 2015

Hoe beleven en ontwikkelen strenggelovige moslimjongeren hun religieuze identiteit? Promovenda en onderwijsadviseur Elsbeth Visser-Vogel onderzocht dit de afgelopen jaren. Zij verdedigt op 19 mei haar proefschrift.

Het onderzoek 'Religious identity development of orthoprax Muslim adolescents in the Netherlands' geeft een helder beeld van orthopraxe moslimjongeren in Nederland, die vaak positiever is dan de vooroordelen in de Nederlandse maatschappij doen vermoeden.

Vorming door leiders en docenten

Uit het onderzoek blijkt onder andere dat verschillende personen en informatiebronnen invloed op de religieuze identiteitsontwikkeling van de jongeren hebben. Zo hebben personen met dezelfde opvatting een belangrijke rol in hun ontwikkeling, maar ook personen met tegenovergestelde opvattingen.

Opvallend is dat de jongeren door hun ouders weliswaar in het algemeen gevormd worden, maar dat hun religieuze identiteit eerder beïnvloed wordt door religieuze leiders en docenten. Meer onderzoeksresultaten zijn te bekijken op de website van de Universiteit Utrecht.

Identiteitsontwikkeling orthodox-christelijke jongeren

Het onderzoek is mogelijk gemaakt door gezamenlijke inspanning van Universiteit Utrecht, de Protestantse Theologische Universiteit en Driestar educatief. Het is gestart als duoproject waarbij ook onderzoek gedaan werd naar identiteitsontwikkeling bij orthodox-christelijke jongeren. Dit onderzoek is echter nog niet afgerond.

De theorie over hoe jongeren verbinden en exploreren is echter voor beide doelgroepen bruikbaar in het nadenken over begeleiding van jongeren. Dit past bij ‘Identiteit en vorming’, een thema waar Driestar educatief graag haar bijdrage aan levert.

Tevreden

Driestar educatief is tevreden met dit resultaat. Sterk in dit onderzoek is de verbinding die Elsbeth Visser-Vogel legt tussen haar onderzoek en haar werkzaamheden als onderwijsadviseur. In haar advieswerk houdt zij zich bezig met identiteitsontwikkeling en burgerschapsvorming in het christelijk onderwijs.



Meer weten over dit onderzoek, of het proefschrift lezen? Neem dan contact op met G.W. (Gerwald) van de Munt per e-mail of telefonisch op 0182-540 331.

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".