Verder op weg met leerlijnen Jonge kind 17 april 2015

Hoe maak je als ib’er gebruik je de leerlijnen Jonge kind? Voer je al goede besprekingen met de leerkrachten? Heb je het maken van goede groepsplannen al onder de knie? Gebruik je de leerlijnen al bij oudergesprekken? Om hier de juiste kennis en vaardigheden voor op te doen, is er de verdiepingscursus leerlijnen jonge kind, speciaal voor ib’ers.

Inhoud

Tijdens deze bijeenkomst zullen er verschillende onderwerpen behandeld worden:
  • Hoe voer je goede groeps- en leerlingbesprekingen met behulp van de leerlijnen jonge kind? We gaan aan de slag met het leren van gespreksvaardigheden: welke vragen stel je aan de leerkracht? Wat zijn aandachtspunten bij een goede bespreking? Je leert ook om de gegevens die je met de leerlijnen verkrijgt in te zetten. Ook leer je om het gesprek vorm te geven aan de hand van de HGW-principes.
  • Het tweede onderwerp dat aan bod komt is het maken van goede groepsplannen. Hoe zorg je ervoor, samen met de leerkracht, dat er een groepsplan in ParnasSys komt dat aansluit bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen? Waar moet je dan rekening mee houden?
  • De gegevens die leerlijnen jonge kind opleveren, kunnen leerkrachten prachtig inzetten bij oudergesprekken. Het is dan belangrijk dat je weet welke gegevens je daarvoor kunt gebruiken en hoe je zo’n gesprek vormgeeft. Het is mooi als je als ib’er de leerkrachten binnen je team hierbij kunt gebruiken.
  • Tijdens de bijeenkomst zal er veel ruimte zijn voor vragen. Deze worden aan het begin van de eerste bijeenkomst geïnventariseerd.

Aanmelden

De cursus duurt twee middagen. Komend cursusjaar is dat op 18 november 2015 en 27 januari 2016. De kosten voor deze twee middagen bedragen € 175,-, inclusief materialen en consumpties. Je kunt  hier meer informatie vinden en je aanmelden voor de cursus.

Vragen?

Voor vragen over deze cursus kun je contact opnemen met de onderwijsadviseur die de cursus verzorgt: H. (Hetty) Berkhout via e-mail of telefoonnummer 06-26764944.

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".