Toetsen begrijpend lezen bij dyslexie 19 maart 2015

Om een eind te maken aan de regelmatig terugkerende discussie of leerlingen met ernstige dyslexie bij het afnemen van cito-toetsen begrijpend lezen hulpmiddelen mogen gebruiken, hebben Stichting Dyslexie Nederland en Masterplan Dyslexie het Cito zo ver gekregen dat laatstgenoemde een grote ommezwaai heeft gemaakt. Lees daarom snel verder.

Het antwoord (1)

Het antwoord op de vraag of je als jonge dyslecticus hulpmiddelen mag gebruiken bij een cito-lvs-toets begrijpend lezen is: ja! SDN: ‘Leerlingen met ernstige dyslexie kunnen vanaf groep 5 bij het afnemen van cito-toetsen begrijpend lezen gebruikmaken van hulpmiddelen.’

Het antwoord (2)

‘Er mag,’ aldus nog steeds SDN, ‘in principe gebruik worden gemaakt van bijvoorbeeld voorlezen of voorleessoftware. Maar dan moet wel goed worden gedocumenteerd hoe de afname van de toets is gedaan. Zodat voor iedereen duidelijk is onder welke condities de score is behaald.’ (Dus dat iedereen goed weet dat het eigenlijk geen echt begrijpend-lees-resultaat is.)
 
‘En,’ beklemtoont SDN, ‘het moet gereserveerd worden voor de leerlingen met zeer ernstige dyslexie, waarbij zonder aangepaste toetsvorm geen goed beeld van de vaardigheden op het gebied van tekstbegrip naar voren zou komen.’

Tenslotte

 Voor meer informatie zie: www.cito.nl (voor brochure Wegwijzer toetsgebruik bij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften) en www.masterplandyslexie.nl (voor argumentatie van het bovenstaande).
 
Meer interessante informatie voor jou als intern begeleider kun je hier vinden.

Meer nieuws

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw". 

    • Hermeneutiek en homiletiek bij William Perkins

      “William Perkins (1558 – 1602) staat bekend als de ‘vader’ van het Engelse puritanisme die een enorme invloed heeft op theologie en spiritualiteit in de Engelstalige wereld en in West-Europa. Zijn hermeneutiek is klassiek-calvinistisch,” vertelt prof. Baars over William Perkins.