Symposium Begrijpend lezen 21 januari 2015

Welkom op het mini-symposium Begrijpend lezen op woensdagmiddag 18 maart. Speciaal voor leerkrachten en ib’ers in het basisonderwijs organiseert Driestar educatief een middag waarbij het vak begrijpend lezen centraal staat.

De resultaten op de toetsen voor Begrijpend lezen baren al geruime tijd zorgen. Evenals de betrokkenheid van de leerlingen bij het vak. Wat kunnen we doen om de resultaten, en tegelijkertijd de betrokkenheid en het plezier voor het vak, omhoog te krijgen? Bekend is dat een leerling die goed begrijpend leest, beter functioneert in de maatschappij. Maar wat kunnen wij doen om dát te bewerkstelligen?

Met een hoofdlezing en twee workshoprondes willen we (aankomende) leerkrachten en ib’ers uit het basisonderwijs helpen om de resultaten van begrijpend lezen te verbeteren.
Het symposium is bedoeld voor leerkrachten en IB’ers in het primair onderwijs. Ook pabostudenten zijn hartelijk welkom.

Wetenschappelijk onderzoek naar begrijpend lezen

In samenwerking met de Universiteit Leiden zal er een hoofdlezing worden verzorgd. Dit naar aanleiding van het onderzoek naar de cognitieve en neurologische structuren die een rol spelen bij het leren en het lezen. Er wordt ingegaan op het gebruik van deze processen bij begrijpend lezen en op andere recente onderzoeksresultaten die voor de onderwijspraktijk van belang zijn. 

Workshops

Na deze hoofdlezing zijn er interessante workshops waarin vanuit verschillende invalshoeken begrijpend lezen verder uitgewerkt wordt. Thema’s die onder andere aan bod komen zijn het vergroten van de betrokkenheid, dyslecten en begrijpend lezen en het functioneel inzetten van e-boeken.

Informatie en aanmelden

Klik hier voor meer informatie over het programma en meld je aan!

Meer nieuws