Onderwijsadviesbranche geeft visie op schoolontwikkeling 1 april 2015

Met alleen de individuele professionalisering van leraren ben je er niet als school. Daar is meer voor nodig.

De continu veranderende maatschappelijke én lokale context vraagt om doorlopende onderwijsverbetering. Bovendien haal je, door leraren terug naar de schoolbanken te sturen, niet per se het beste uit alle leraren.

De onderwijsadviesbureaus verenigd in EDventure geloven in professionalisering door learning on the job en hebben hun visie vertaald naar vier kernachtige bouwstenen voor duurzame schoolontwikkeling. EDventure is de vereniging van onderwijsadviesbureaus in Nederland, waar Driestar onderwijsadvies lid van is.

Critical friends van scholen

Leraren hebben een sleutelrol in het verbeterproces van onderwijskwaliteit. Bekwame leraren zijn cruciaal. Maar dat is slechts één van de vier bouwstenen voor duurzame schoolontwikkeling. Dat gegeven lijkt soms op de achtergrond te raken door de focus op het uitbreiden van het aantal universitair masteropgeleide leraren in het onderwijsveld. Een prima ontwikkeling, mits die bijdraagt aan het realiseren van de innovatiedoelstellingen van scholen. Maar we mogen niet vergeten dat de scholing van leraren maatwerk is. En iedere school is anders, ieder team is anders en iedere leraar heeft specifieke leerdoelen gekoppeld aan de schoolontwikkeling. Er bestaat dus geen blauwdruk voor de school als lerende organisatie. Daarom sparren de onderwijsadviesbureaus van EDventure als ‘critical friends’ met scholen om hun doelstellingen te concretiseren en heldere keuzes te maken om die doelstellingen te bereiken. Integrale onderwijsadvisering en -innovatie is al vijftig jaar waar ze goed in zijn.

Vier bouwstenen voor duurzame schoolontwikkeling

Scholen zijn lerende organisaties wanneer zij in staat zijn zich als collectief continu te verbeteren, vernieuwen en ontwikkelen; passend bij de veranderende omstandigheden. Om toe¬komstgerichte schoolontwikkeling en professionalisering op maat te vertalen naar een specifieke onderwijspraktijk, hanteren de onderwijsadviesbureaus vier bouwstenen:
  • In partnerschap met scholen samenwerken aan kwaliteitsverbetering. Duurzame verbeterprocessen vragen om een duurzame relatie.
  • Een wetenschappelijke kennisbasis vormt altijd de basis, die ook écht op de werkvloer, in de klas, moet beklijven.
  • Ruimte voor ‘learning on the job’ en vormen van informeel leren. Leren in de eigen onderwijspraktijk draagt maximaal bij aan zowel persoonlijke als schoolontwikkeling.
  • Professionaliseren is een doorlopende en schoolbrede activiteit. Integraal onderwijsadvies zet alle geledingen van scholen in hun kracht.
De volledige visie is hier te downloaden (pdf, 2mb). 

Meer nieuws