Niveauwaarden van de groep, moeten deze altijd omhoog? 28 mei 2015

De M- of E-toets is achter de rug. De groepsniveauwaarde van je groep is bekend en je wilt een prognose (streefdoel) vaststellen voor het volgende toetsmoment. Waar let je op als leerkracht bij het maken van zo’n prognose?

Als leerkracht wil je bij het stellen van een prognose voor je groep zowel ambitieus als realistisch zijn. Het maken van een prognose van de groepsniveauwaarde van een groep is daarom niet altijd even makkelijk. We noemen dit ook wel ‘het vaststellen van een streefdoel, of het ambitieniveau’. 

Stel, jouw groep heeft op de M-toets een groepsniveauwaarde van 3,2 behaald. Ben je in dit geval ambitieus en denk je dat er meer in je groep zit, dan neem je als streefdoel voor de E-toets bijvoorbeeld 3,6. Ben je tevreden met het resultaat van de M-toets, dan is het realistisch om een groepsniveauwaarde van 3,2 als prognose te nemen. Het is zo, dat een gelijkblijvende groepsniveauwaarde (van 3,2 in januari naar 3,2 in juni) een normale groei van je groep betekent. De gemiddelde vaardigheidsscore van je groep is dan wel gegroeid. (bijvoorbeeld van 86 naar 95) Dat is een groei van 9 vaardigheidspunten. En dat is precies de groei die Cito verwacht op grond van statistisch onderzoek. De groei kan per niveau een beetje verschillen.

Als je met deze materie bezig bent, of je wil dit gaan doen, dan bevelen we je twee overzichten uit ParnasSys aan:

  1. Groepsanalyse; zowel de grafiek als de trendtabel.
  2. Niet-methodetoetsverzamelstaat; opvragen in niveauwaarde en vaardigheidsscore (=schaalscore)
    Klik hier voor een Stappenplan om deze overzichten handig en in een keer goed op te halen.
    Bij beide genoemde overzichten zijn hulpformulieren ontwikkeld, die vaak helpend zijn bij het maken van de analyse van de opbrengsten van je groep. Wat voor trend zie ik? En hoe kan ik die begrijpen. Als je meer over de hulpformulieren wil weten, neem dan contact op met G. (Bert) van der Mel.
Uiteraard spelen bij het vaststellen van zo’n prognose veel zaken, zoals o.a. Belemmerende en Stimulerende factoren. Tenslotte de volgende opmerking, dit artikel gaat niet over iets wat op zichzelf staat. Nee, het is helemaal onderdeel van de cyclus Waarnemen, Begrijpen, Wegen, Plannen, Uitvoeren en Evalueren. Kortom: het is onderdeel van het verzorgen van Goed Onderwijs.

Wanneer je als school of scholengroep hier mee verder wilt, komen we graag bij je langs. Meer informatie vind je hier of neem per e-mail contact met G. (Bert) van der Mel. Of schrijf je in voor een cursus via de ParnasSys-academie.

Meer nieuws