Nieuwe edities lesmethoden voortgezet onderwijs 9 oktober 2014

Driestar educatief is al sinds jaar en dag uitgever van diverse lesmethoden voor het voortgezet onderwijs: Bronwijzer voor geschiedenis, Leefwijzer voor maatschappijleer, Taalpunt NL en Literatuur in zicht! voor Nederlands en Daarom muziek! voor muziek. Recent zijn een aantal nieuwe edities van deze methoden geïntroduceerd.

Driestar educatief werkt bij het ontwikkelen van nieuwe lesmethoden nauw samen met het veld. Uit evaluaties blijkt dat veel docenten hechten aan een traditionele lesmethode, maar tegelijk open staan voor toegevoegde waarde van ICT. Denk hierbij aan de mogelijkheden voor gepersonaliseerd leren (persoonlijk volgen, feedback geven, differentiëren en adaptief leren) en verrijking van leerstof met filmfragmenten en animaties. In herzieningstrajecten van methoden besteden we daarom veel aandacht aan de vraag naar toegevoegde waarde van ICT. De nieuwe editie van Bronwijzer is hiervan een goed voorbeeld.

Belangrijk is dat een christelijke visie op de werkelijkheid de grondtoon vormt bij alle methoden die we uitgeven. Daarmee sluit Driestar educatief aan bij de principes van de deelnemende scholen en de opvattingen van de ouders.

Bronwijzer

Na de zomervakantie zijn acht scholen gestart met de nieuwe editie van Bronwijzer havo en vwo (deel 1). Uit een rondgang langs de scholen blijkt dat de circa 2500 leerlingen en 25 docenten enthousiast aan de slag zijn gegaan met de nieuwe editie van de geschiedenismethode. De methode helpt leraren om de geschiedenis dicht bij de leerlingen te brengen. Het verhaal, authentieke historische bronnen, filmpjes en afbeeldingen brengen het verleden als het ware weer tot leven.

De nieuwe editie van Bronwijzer bestaat uit een tekstboek, werkboek en Bronwijzer-applicatie. Leerlingen kunnen thuis (of op school) oefenen (of in opdracht van de docent zichzelf toetsen) met het leermateriaal dan online aangeboden wordt. De Bronwijzer-applicatie biedt individuele leerlingen aantrekkelijk, gedifferentieerd en adaptief leer- en opdrachtenmateriaal aan bij elke paragraaf. Leerlingen en docenten krijgen door middel van rapportages van gemaakte opdrachten inzage in hun scores en inzicht in hiaten qua leerstof.

Op maandag 17 november tussen 15.30 – 18.00 uur vindt in Gouda een gebruikersbijeenkomst plaats voor de methode Bronwijzer die op dit moment wordt herzien. Tijdens de bijeenkomst is ruimte voor kennisdeling en uitwisseling van ervaringen tussen docenten onderling en met het herzieningsteam. Dit team zal ook specifiek feedback vragen op de herziening van deel 2 Bronwijzer havo en vwo die nu gaande is.



Daarom Muziek!

Vijf jaar na lancering van de methode Daarom Muziek! voor de onderbouw van havo en vwo was het tijd voor een grondige herziening van de methode. In 2013 is deel 1 in tweede editie verschenen, en 2014 werd deel 2 in gebruik genomen.
Daarom Muziek! biedt de muziekleraar en zijn leerlingen een flexibel in te zetten methode met een stevige inhoud. Speerpunten zijn het plezier in muziek maken (zingen en spelen), het leren luisteren naar muziek (bij het vwo-deel gekoppeld aan muziekgeschiedenis), de basis van muziektheorie en instrumentenleer. Bij ieder hoofdstuk in het tekstboek en het werkboek  is een filmpje beschikbaar van een professioneel musicus die iets over zijn instrument vertelt.
Het eerste deel van Daarom Muziek! is opgebouwd rondom de vraag ‘Waarom muziek?’ De antwoorden zijn divers: om een hobby te hebben, om feest te vieren, om te geloven enzovoorts. Het tweede deel behandelt in ieder hoofdstuk een deel van de muziekwereld: Europa, Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en zo verder.

Aanvullend op de hoofdstukken met een doorgaande leerlijn is er materiaal rondom een aantal feestdagen ontwikkeld. In deel 1 is dit als module opgenomen achter in het boek, bij deel 2 wordt het materiaal digitaal aangeboden. Hiermee is een interactieve invulling met een groot scala aan mogelijkheden beschikbaar.

Literatuur in Zicht

Nadat in januari van dit jaar het leermiddelontwerp voor de tweede editie van Literatuur in zicht! werd goedgekeurd is een zestal neerlandici enthousiast met de herziening aan de slag gegaan. De uitgangspunten van de evaluatie zijn duidelijk: actualisering van het hoofdstuk over moderne literatuur, minder belerende en uitgebreide teksten, nieuwe vormgeving en didactische aanpassingen onder andere door het helder formuleren van leerdoelen aan het begin van de paragrafen.
Inmiddels is de kopij in eerste concept gereed en buigen interne en externe meelezers zich over de aangepaste teksten. Op woensdag 26 november vindt de veldraadpleging plaats. Gebruikers gaan dan in gesprek met de projectgroep over het manuscript van de 2e editie. De bedoeling is dat in cursusjaar 2015-2016 de methode gebruikt wordt op de scholen. Voor meer informatie, raadpleeg de website: www.literatuurinzicht.nl.

Taalpunt NL

Bijna tien jaar is Taalpunt NL als opvolger van Fundamentaal op de methodemarkt van het voortgezet onderwijs. Met docenten, studenten en leerlingen is 2013 de 2e editie uitvoerig geëvalueerd, een intensief maar zinvol proces. Daarnaast is het oordeel gevraagd van het Centrum voor Leermiddelontwikkeling te Utrecht. Op grond van het evaluatierapport is de afgelopen maanden in samenwerking met docentgebruikers een leermiddelontwerp voor de 3e editie opgesteld dat binnenkort ter goedkeuring naar de secties Nederlands gaat. Uiteraard zijn de doelen van de referentiekaders leidend voor de nieuwe methode. Een belangrijke verandering is de inzet van een ict-applicatie in navolging van Bronwijzer. Ook zijn er plannen voor meer differentiatie en zelfsturing geformuleerd en steken we de methode in een nieuw jasje. Met deze en andere aanpassingen beogen we een kwalitatief sterke methode die weer vijf jaar meekan. Dat aan dit project enthousiast gewerkt wordt, behoeft geen betoog: docenten willen voor zichzelf en hun leerlingen kwalitatief goed, verantwoord en gebruiksvriendelijk lesmateriaal. De website van Taalpunt NL geeft meer u meer informatie: www.taalpuntnl.nl.

Meer weten?

Scholen die meer willen weten over (één van) deze methoden kunnen beoordelingsexemplaren aanvragen en/of ons uitnodigen voor een presentatie. Geef schoolvakken een eigen gezicht met een aantrekkelijke methode!

Annemarie Nobel, projectleider Daarom muziek!
Arjan Meerkerk, projectleider Bronwijzer
Arie van Groningen, projectleider Taalpunt NL en Literatuur in zicht!

Meer nieuws