Veel scholen maken momenteel hun speerpunt van excellentie: Aandacht voor hoog- en meerbegaafde leerlingen.
Regelmatig bereikt ons vanuit scholen de vraag welke verbredingsdoelen zij kunnen stellen voor deze leerlingen. Daarvoor is binnen de module Leerlijnen in ParnasSys nu het pakket ‘Kader voor ontwikkeling’ beschikbaar.
De doelen zijn ontwikkeld door de SLO. Eerder werd dit de Doelen- en Vaardigheidslijsten (DVL) genoemd. De doelen zijn als leerlijn ingevoerd in ParnasSys, in de module leerlijnen. Hierdoor kan de leerkracht de doelen gemakkelijk opnemen in een werkplan, de ontwikkeling van de leerling volgen en doelen evalueren. Dit leerlijnenpakket is gratis beschikbaar in de module leerlijnen.
Doorgaande lijn
De doelen en vaardigheden die in kaart worden gebracht, zijn leeftijd- en situatie-afhankelijk. Daarom is er voor gekozen alle doelen zowel voor de onderbouw, middenbouw en de bovenbouw op te nemen. Hierdoor ontstaat er een doorgaande lijn. Een doel kan dus meerdere keren aangeboden worden, maar dan in een ingewikkeldere context.
Bronverwijzingen
Op termijn hopen we ook bronverwijzingen bij de doelen op te nemen. Deze bronnen bevatten zowel suggesties van hoog- en meerbegaafde leerlingen, als suggesties voor de inzet van materialen en middelen. Via de
nieuwsbrief houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.