Afgelopen woensdagmiddag 18 maart bezochten meer dan honderd leerkrachten en ib’ers uit het basisonderwijs het symposium Begrijpend lezen van Driestar educatief. We kijken terug op een geslaagd en inspirerend symposium.
Josefine Karlssonn van de Universiteit Leiden hield in haar hoofdlezing een helder betoog over de neurologische en cognitieve processen van het begrijpend lezen. Zij ging in op het leggen van verbanden in teksten en op de rol van het werkgeheugen tijdens het lezen.
De Universiteit Leiden ontwikkelt momenteel een programma om het werkgeheugen te trainen en ontwikkelt tevens een toets om dit type kinderen te kunnen diagnosticeren. Voor de praktijk pleitte zij voor vroegtijdige aandacht in de onderbouw voor de begripsvaardigheden en adviseerde zij om kinderen met een laag werkgeheugen stapsgewijze instructie te geven.
In de workshops werd de praktische spits voortgezet. Petra van Nederpelt van Driestar educatief hield een gloedvol betoog over hoe om te gaan met dyslexie en begrijpend lezen. Mirjam Zaat van de Stichting Taalvorming liet met verschillende activerende werkvormen ervaren hoe leerkrachten de betrokkenheid bij het begrijpend lezen kunnen vergroten.
Maria de Jong van de Universiteit Leiden liet op basis van helder onderzoek zien welke digitale prentenboeken de taalontwikkeling en het begrijpend lezen van jonge kinderen bevordert en welke niet. Arie Visser van Driestar educatief gaf aan hoe leerkrachten in de dagelijkse klassenpraktijk het begrijpend lezen kunnen verbeteren. Tussendoor waren er ontmoetingen en konden vragen worden gesteld.
Al met al een inspirerend symposium waarin vragen werden beantwoord en ook nieuwe vragen werden opgeworpen. Het laatste woord over begrijpend lezen is nog niet gezegd.