Het effect van leidinggeven bij de invoering van ZIEN! 30 januari 2015

‘Elk jaar kruip ik door de handleiding en geef ik mijn teamleden input over ZIEN!’, dat was de strekking van de toelichting van een ib’er. Zij bracht in een consult opvallend goede groepsprofielen en profielen van leerlingen in. Dat is het effect van praktisch leiding geven bij de implementatie van ZIEN!.

Leidinggeven

Om ZIEN! het niveau van de verplichte administratie te laten ontstijgen, is leiding geven nodig bij het in gebruik nemen er van. In de implementatiescan zie je waar het management op kan sturen om een nieuwe praktijk te doen ontstaan. Ook dit document is bruikbaar bij de implementatie, het gaat over ZIEN! en de inspectie. De onderwijsinspectie beoordeelt op processen en resultaten. Beschreven wordt hoe ZIEN! in de verschillende processen gebruikt kan worden. Lees vooral bladzijde 5- 8.
 

Meer dan volgen

Natuurlijk wil je dat leerkrachten het in de praktijk anders gaan doen dan voordat ze ZIEN! gebruikten. Je wilt dat hierdoor hun handelingsrepertoire is uitgebreid, dat ze nieuwe dingen doen in de ondersteuning van hun groep zoals het benutten van de handelingssuggesties. Hoofdzaak is dat een kind voldoende betrokken (BT) is en zich wel bevindt (WB). Daarnaast wil je dat een kind bekwaam is om pro sociaal te handelen. Als je ziet dat aan één van deze doelen niet voldaan wordt, kun je kijken welke vaardigheden nog verder ontwikkeld kunnen worden om wél aan deze doelen te voldoen.
 

Betrokken en vaardig team

Zet het instrueren van je team op de jaarkalender en de vergaderagenda! Zo ondersteun je leerkrachten in hun sensitiviteit, het bewust lezen van de (soms kleine) signalen in het gedrag van kinderen. Het helpt ze bij het beantwoorden van de vraag: “Wat heeft deze groep van mij nodig?”, waarbij je de leerkrachten ondersteunt in hun responsiviteit. Tip bij het observeren: neem elke dag 1 ZIEN!-dimensie. Als je weet waar je op moet letten, kun/ga je het ZIEN.
 

Wij helpen je verder

Om je team goed te laten werken met ZIEN!, is het belangrijk om zelf expert te zijn in ZIEN!. Driestar onderwijsadvies helpt je graag verder om je vaardigheden uit te bouwen! Zo kun je als ib’er het tweedaagse Experttraject volgen. In deze training werk je aan je competenties om leerkrachten te kunnen begeleiden of te coachen in het gebruik van ZIEN!. Hier lees je meer over dit Experttraject. Onder ‘Data en tijden’ vind je de actuele data voor de trajecten. Wanneer je klikt op één van de data, kun je je ook aanmelden.
Om het team te motiveren en te professionaliseren in het gebruik van ZIEN!, is een verdiepingsscholing voor het hele team een mooie optie. Driestar onderwijsadvies biedt verschillende scholingen aan waarmee het team meer expertise opdoet in het werken met ZIEN!, om er zoveel mogelijk uit te halen. Hier lees je meer over het aanbod vervolgscholingen.

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".