Help ouders bij keuze dyslexiezorg 9 juli 2015

Wanneer het vermoeden bestaat dat een leerling Ernstige Enkelvoudige Dyslexie (EED) heeft, zijn ouders zijn vrij om te kiezen welke organisatie het dyslexieonderzoek en de behandeling uitvoert bij hun kind. Een lastige keuze, omdat ouders niet altijd weten wat de kenmerken van de verschillende organisaties zijn.

Scholen weten dit vaak wel en hebben een goede relatie met één of enkele zorgaanbieders. Het is daarom belangrijk dat jij als leerkracht of intern begeleider deze ervaring aan ouders meegeeft.

Afgeven beschikking door gemeente

Sinds 1 januari 2015 is het aanvragen van dyslexiezorg veranderd: de gemeente waarin een leerling met EED woont moet een beschikking afgeven voor het leveren van zorg, waarna Driestar educatief mag starten met het dyslexieonderzoek bij de leerling. De manier waarop gemeenten het afgeven van de beschikking regelen is per gemeente verschillend. In sommige gevallen meldt de school de leerling aan bij de gemeente (vaak: het wijkteam of het centrum jeugd en gezin), in andere gevallen doet Driestar educatief dit. Daarnaast zijn er ook gemeenten waarin de ouders zelf de beschikking aan moeten vragen bij de gemeente.

Verschillen tussen zorgaanbieders

We merken dat veel ouders niet weten wat de verschillen zijn tussen de zorgaanbieders die een contract hebben met de gemeente. Zij missen daardoor belangrijke informatie die hun keuze kan beïnvloeden. Wanneer er geen voorkeur voor een zorgaanbieder wordt uitgesproken door ouders maakt de gemeente zelf een keuze uit de gecontracteerde aanbieders. Dit kan tot gevolg hebben dat je als school te maken krijgt met onderzoekers en behandelaars van verschillende organisaties en daarnaast met diverse behandelmethoden. Dit geeft onrust in de school en zorgt ervoor dat de leerkracht te maken krijgt met meerdere methodieken van behandeling EED wat zijn aanpassingen vraagt op het lees- en spellingsonderwijs op school.

Geef voorkeur mee aan ouders

Wanneer jouw school een voorkeur heeft voor onderzoek en behandeling door Driestar educatief is het daarom belangrijk deze voorkeur mee te geven aan ouders, zodat zij een goede keuze kunnen maken. Hieronder vind je een aantal kenmerken van onze dyslexiezorg.

Driestar educatief:
  • neemt alleen onderzoekers en behandelaars aan met een (ref.) christelijke identiteit en overtuiging;
  • behandelt altijd zo schoolnabij mogelijk (meestal op de school van het kind);
  • neemt schooltijden- en vakanties zoveel mogelijk in acht;
  • vindt het belangrijk om de behandelingen in goede afstemming en overleg tussen kind, ouders, school en  behandelaar te laten plaatsvinden (een ieder heeft daarin zijn eigen rol);
  • plant periodiek overlegmomenten waarbij ouders, de school en de behandelaar de afgelopen periode evalueren en doelen vaststellen voor de toekomst;
  • sluit het traject af met een eindgesprek waarbij zowel het kind en zijn/haar ouders als ook de school handelingssuggesties voor de toekomst meekrijgen;
  • neemt alleen onderzoekers en behandelaars aan met een (ref.) christelijke identiteit en overtuiging
  • biedt zowel op openbare als bijzondere basisscholen behandeling aan.

Contract met gemeenten

Driestar educatief heeft met de meeste zorgregio’s/gemeenten een contract. We zijn aangesloten bij de coöperatie Onderwijszorg Nederland en gecertificeerd door het Kwaliteitsinstituut Dyslexie. We voeren tevredenheidsonderzoeken uit, waarvan de resultaten gebruikt worden voor optimalisatie van onze dienstverlening.

De effecten van onze behandeling (ROM) wordt via het SBG gemeten. Al onze behandelaars staan geregistreerd in het Kwaliteitsregister Dyslexie en onze hoofdbehandelaars hebben tevens een BIG-registratie en/of NVO orthopedagoog generalist registratie.

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.