Wat is ParnasSys? 13 juli 2015

Het overgrote deel van de basisscholen gebruikt ParnasSys. ParnasSys is een leerlingadministratie- en leerlingvolgsysteem. In dit artikel leggen we uit wat ParnasSys is en wat ParnasSys kan zijn.

Een aantal jaar geleden stond ik te wachten in de apotheek. Het nieuwe gebouw was net geopend. Door een glazen wand kon ik het magazijn zien. Allemaal vakken met medicijnen. Vanaf de grond tot het plafond toe. De apothekersassistente voerde de opdracht in de computer in en de robot pakte de juiste medicijnen en het juiste aantal pakjes en liet deze vallen in een bakje. De assistente controleerde alles, gaf advies en gaf de medicijnen mee.

Werkwijze ParnasSys

Voor ParnasSys kan de gebruiker inloggen op de website van ParnasSys met zijn eigen gebruikersnaam en wachtwoord. Afhankelijk van de rol heeft de gebruiker ook rechten als leerkracht of als bijvoorbeeld administratief medewerker. ParnasSys is de plek waar alle gegevens van een leerling, groep of school wordt verzameld. Alles wordt in één database opgeslagen, vergelijkbaar met de vakken in het magazijn van de apotheek.

Op leerlingniveau kunnen naast NAW-gegevens ook allerlei andere gegevens worden opgeslagen. Cijfermatige gegevens als toetsresultaten van methodetoetsen, van CITO- of andere niet-methodetoetsen, IQ-testen. Verder ook niet-cijfermatige gegevens: notities van gesprekken en observaties, plannen en observatielijsten van ZIEN! (sociaal-emotionele ontwikkeling). Ook op groepsniveau kunnen notities en plannen ingevoerd worden. Alle vakken kunnen worden gevuld, zoals het magazijn van de apotheek goed gevuld is met de nodige medicijnen. Het is natuurlijk niet genoeg dat het magazijn gevuld is, dan komt er voor de apotheker geen geld in het laatje. Het helpt pas als daardoor de klanten bediend kunnen worden. De computersystemen en de robot helpen om het werk goed te doen, maar vooral ook efficiënt en effectief.

ParnasSys kan gebruikt worden om alles te bewaren. “Het moet ook nog in ParnasSys…,” hoor ik regelmatig als ik op scholen kom als onderwijsadviseur. Dat hoor ik ook regelmatig op verjaardagen. Dan gebruiken we ParnasSys wel, we bewaren ook alles op één plaats, we kunnen alles terugvinden. Eén ding echter wordt vergeten: ParnasSys moet ondersteunen, het moet een middel zijn en geen doel. Een overvol magazijn in de apotheek heeft ook geen zin, zeker niet als na verloop van tijd de medicijnen over datum raken.

Welke vragen stel je als school?

Het is belangrijk om als school na te denken: wat hebben we nodig om goed onderwijs te geven aan de leerlingen, individueel of in groepsverband? Hoe worden, zijn of blijven we een goede school? Als we goed nadenken over het ‘nodige’ en dat observeren, opschrijven of toetsen, dan komen we nooit wat te kort. Vooraf bedenken welke toetsen je wilt afnemen en met welk doel. Vaststellen met elkaar wat je noteert in de verslagen en wat niet. Hoe je een gesprek voert met ouders en wat je daarvan vastlegt.

“Het moet van de inspectie…, van bovenschools…, zo hebben we het geleerd van de schoolbegeleidingsdienst…” Een greep uit de antwoorden die ik krijg als ik doorvraag op scholen naar het waarom. Of ook anders geformuleerd: “Vindt de inspectie dit wel goed?“ De apotheker moet ook verantwoording afleggen aan de zorgverzekeraars, hij dient zijn budgetten ook goed in de gaten te houden. Hij is echter wel zelf verantwoordelijk. Zo zijn in mijn optiek de school, maar ook alle individuele medewerkers verantwoordelijk met elkaar. Hoe kunnen we het werk in de klas het beste doen? ParnasSys is daarbij een hulpmiddel, afgestemd op onze manier van werken!

Meer informatie

Meer weten over ParnasSys? Kijk dan naar ons aanbod op de website.